Zijn jongeren en musea straks geen vrienden meer?

Museo Botero, Bogota (Columbia). Foto: gilber franco via Unsplash

Publiq presenteerde vorige week de eerste resultaten van een onderzoek door de onderzoeksgroep CuDOS van de UGent (vakgroep sociologie), uitgevoerd op initiatief van Art United. Aanleiding was de ‘ongerustheid’ bij Art United dat de jongeren van vandaag niet automatisch de museumbezoekers van morgen zullen worden, zoals tot hiertoe doorgaans werd aangenomen.

De gepresenteerde onderzoeksresultaten gelden vooral voor kunstmusea, designcentra en musea rond creatieve economie. “Maar ze kunnen voorzichtig geëxtrapoleerd worden naar andere (historische) musea”, zegt Mathijs De Baere die het onderzoek vanuit CuDOS uitvoerde. 

Pukkelpop 

Dat Millennials en Generatie Z geen museumliefhebbers in wording zijn, wil Art United aanpakken. Dat gebeurt door op de Pukkelpop-weide actuele kunst aan te bieden en te "bewijzen dat kunst ook vette rock ‘n’ roll kan zijn!". Afgelopen zomer polsten een vijftiental interviewers (CuDOS) op de Pukkelpop-weide een ruime groep jongeren naar hun interesse in (kunst)musea. De conclusies uit het onderzoek zijn opmerkelijk, vooral ook omdat Pukkelpop-jongeren een eerder ‘cultuurminnend’ publiek zijn. De geïnterviewde jongeren werden opgedeeld in drie groepen: 15- tot 20-jarigen, 21- tot 26-jarigen en 27- tot 35-jarigen.

Museumdrempel

Uit het onderzoek blijkt dat een grote groep jongeren (vooral 15- tot 20-jarigen) zich ‘niet thuis voelt’ in musea. Ze vinden musea ook te duur (hoewel ze een stevig bedrag voor Pukkelpop overhebben). Misschien zijn ze te weinig op de hoogte van de reductietarieven? Wat hen wel over de museumdrempel zou halen: een studieruimte in het museum, liveconcerten of een DJ, een sociaal evenement met hapjes/drankjes, theater- of dansvoorstellingen in het museum of rondleidingen voor makkers.

Eenmaal binnen, bezoeken de jongeren het museum liefst individueel, en zonder bemiddeling (15- tot 20-jarigen) of volgen ze graag een workshop (27- tot 35-jarigen). Ze verkiezen eerder muurteksten of touchscreens boven een audiogids. Een app is alleen populair indien hij werkt èn er gratis wifi is. Jongeren bezoeken musea minder omwille van de kennis die ze er kunnen opdoen, maar om met de kennis die ze hebben van perspectief te veranderen.

Deze en andere resultaten worden in het voorjaar van 2020 gepubliceerd. Meer informatie ontvangt u via CuDOS

Art United is een samenwerking tussen Pukkelpop, AmuseeVous, BILL/publiq, de onderzoeksgroep CuDOS, FARO, FoMu Antwerpen, Fontys Hogeschool Tilburg, Formaat vzw, Kunstencentrum Buda, M HKA Antwerpen, M Museum Leuven, Modemuseum Hasselt, Museum voor Schone Kunsten Gent, Mu.ZEE, S.M.A.K., Stadstriënnale Screen It en Z33.

Foto: gilber franco via Unsplash

Anne Milkers