Onderzoek: De virtuele cultuurbezoeker. Publieke belangstelling voor cultuurwebsites.

Afbeelding publicatie virtuele cultuurbezoekerOnderzoek naar hoeveel Nederlanders gebruik maken van gedigitaliseerde cultuur en hoe dit publiek er eigenlijk uit ziet. Er is een groei in het internetgebruik in de cultuursector te zien.

Internet wordt in de erfgoed- en kunstensector vooral gebruikt voor het opzoeken van praktische informatie (bijv. openingstijden en bereikbaarheid). Die zoektocht begint meestal bij Google of een andere zoekmachine en veel minder bij de gespecialiseerde erfgoedportals- en websites. In de afgelopen jaren verloren de oude media (kranten, tijdschriften, radio en tv) terrein als informatiebron over kunst en cultuur, terwijl internet juist steeds meer geraadpleegd wordt.

Enkele uitkomsten:
  • Websites over cultureel erfgoed en kunsten worden vooral gebruikt voor praktische informatie
  • Twee op de drie museumbezoekers informeert zich over musea via het web
  • Cultuurwebsites zijn vooral het domein van jongeren en hoogopgeleiden ยท Aanbod van concertzalen en theaters inmiddels even vaak via internet als via de krant opgezocht
  • Helft leners/kopers beeldende kunst gebruikt internet om zich te informeren over aanbod
  • Jongeren op internet vooral actief met gamen en downloaden van populaire muziek Tussen 2005 en 2006 verdubbelde het aantal muziek-downloads tot 10 miljoen
De publicatie is als pdf op de site van het Sociaal Cultureel Planbureau te downloaden.
Bram Wiercx