Met een escaperoom, quiz, interactieve app-wandeling en meer toont de archiefdienst Poperinge-Vleteren hoe u kinderen en jongeren wel degelijk kan boeien. Dat doen ze door leerkrachten te betrekken bij hun werking.
In Technische Scholen Mechelen werkte Marijke Van Eekert in het kader van haar stage een waarderingstraject uit rond het technische erfgoed van de school. Het resultaat daarvan kunt u gaan ontdekken op Erfgoeddag.
Maar liefst vier KADOC-medewerkers stelden zich kandidaat om tijdens de Erfgoeddag-week les te geven in het secundair onderwijs. Zo tonen ze de diversiteit van hun organisatie en werk. Laat ook u zich inspireren door hun voorbeeld?
Liesa Rutsaert gelooft in de kracht van erfgoed buiten de klassieke museale werking. Hoe kan erfgoed ook een impact hebben op de gezondheid van kwetsbare groepen? Meer onderzoek is nodig, en daarom trekt Liesa als Erfgoedklasbak naar scholen.
Het Groot Onderhoud werd uitgesteld naar 31 mei 2022. In afwachting daarvan bood FARO de sessie van onderwijshistoricus Marc Depaepe digitaal aan op 30 november. Kon u er niet bij zijn? In dit blogbericht leest u een uitgebreid verslag.
Voor de Erfgoeddag-week draagt ook Sandrin Coorevits, directeur van het Yper Museum, haar steentje bij. Een blik op het Yper Museum: voor, door en met jongeren.
Professor Pieter Verstraete (KU Leuven) neemt u mee naar de faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, die een schatkamer met schools erfgoed rijk is. Hij is ook kandidaat-Erfgoedklasbak, klaar om naar de middelbare school te trekken.
Erfgoedcoördinator Jan Pandelaers  heeft zich gemeld als Erfgoedklasbak: hij zal tijdens de  Erfgoeddag-week voor de klas staan.
FARO-collega Roel Daenen heeft zich gemeld als Erfgoedklasbak: hij gaat in de Erfgoeddag-week voor de klas staan. Ook ú kunt deelnemen!
FARO-collega's Katrijn D’hamers en Elien Doesselaere hebben zich gemeld als Erfgoedklasbak: zij gaan in de Erfgoeddag-week voor de klas staan. Ook ú kunt meedoen: laat u inspireren!
Hoe kan erfgoededucatie ook een plaats vinden bij cognitieve vakken als wiskunde of wetenschappen en in tso- en bso-richtingen?
Eerder deze maand verscheen in De Standaard een artikel met de titel 'Leraar die debat niet aangaat, schiet tekort'. Leerkrachten hebben het duidelijk moeilijk met hoe ze dit moeten aanpakken, maar ze staan er niet alleen voor: enter de erfgoedsector.