Deelt u uw lesideeën al via Erfgoedwijs.be?

Erfgoedcel Noorderkempen: Anneleen van Lommel aan de slag als Erfgoedklasbak © FARO

De eerste leeromgeving voor kinderen en jongeren is de klas. Andere leeromgevingen zoals musea, archieven, erfgoedbibliotheken en buitenlocaties zorgen voor afwisseling en andere leerkansen. Die rijkdom maakt leren boeiend en dynamisch. Toch blijft de klas het ankerpunt, en het is dan ook van belang dat daar de eerste stappen worden gezet om het cultureel referentiekader van het jonge publiek te verruimen. En daarin kunnen leerkrachten zeker ondersteuning gebruiken.

Twee instrumenten helpen hen daarbij:

Erfgoedwijs.be?

Erfgoedwijs.be is een deelsite van KlasCement, een platform door en voor leerkrachten waar zij leermaterialen met elkaar uitwisselen. Maar ook (culturele) organisaties zijn welkom om hun inhoud (zoals lesbrieven, bronnen, audiovisueel materiaal, oefeningen …) hier met leerkrachten te delen. Erfgoedwijs.be werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met FARO. Het doel? Het leerkrachten makkelijker maken om erfgoedinspiratie op te doen. Samen met KlasCement doen we er alles aan om Erfgoedwijs.be te versterken en uit te bouwen tot dé referentie voor lesmateriaal over erfgoed.

Erfgoedwijs logo

Tijdens de eerste editie van Erfgoedweek, in 2022, kreeg het platform een eerste boost met inspirerende voorbeelden. Van een eenvoudig lesidee tot sterk uitgewerkte lespakketten: het is er allemaal. Leraren zoeken immers op heel diverse manieren naar inspiratie. Voor de ene is audiovisueel materiaal welkom, de andere zoekt een creatieve doe-activiteit en nog een andere is blij met een uitgebreid stappenplan om aan de slag te gaan met een collectie.  

Voorbeeld: lokale volksverhalen

Anneleen Van Lommel van Erfgoedcel Noorderkempen trok tijdens de Erfgoedweek als Erfgoedklasbak naar scholen om er te werken rond lokale volksverhalen. Deze les bereidde ze niet alleen voor. Ze liet zich inspireren door de opleiding Erfgoed en onderwijs aan de Odisee hogeschool. Zo kon ze haar lesidee concreet maken. Anneleen testte de les zelf uit tijdens de Erfgoedweek en gaf haar idee vervolgens een tweede leven via Erfgoedwijs. Zo kunnen veel leerkrachten, ook lang na de Erfgoedweek, met het thema aan de slag. Een win-winsituatie dus, die de tijd die Anneleen in het lespakket investeerde extra laat renderen.

Ongetwijfeld heeft ook uw erfgoedorganisatie een berg boeiend materiaal in huis voor in de klas. Laat het voorbeeld van Anneleen u dan inspireren. Hoe stelt u praktische tips voor leerkrachten op? Hoe biedt u het materiaal best aan, zodat de leerkracht het vlot kan scannen op bruikbaarheid? Denk bijvoorbeeld aan handige fiches, of aan tal van andere manieren om materiaal aan te bieden. Een leermiddel kan bijvoorbeeld ook een boeiend filmpje zijn, zoals dat van het GUM over wetenschappelijk erfgoed. Of misschien is het interessanter om met een aantal organisaties samen lesmateriaal aan te bieden, zoals Musea Kortrijk deed met zijn erfgoedzine-opdracht. Zo kunt u erfgoedverhalen van een regio gebundeld aanbieden, en samen nadenken over een gepaste didactische werkvorm. 

Zelf aan de slag?  

Op 14 oktober organiseert FARO een werksessie over Erfgoedwijs.be. In de namiddag is er aansluitend een infosessie over communicatie met het onderwijs. Inschrijven kan via de kalender van FARO:

Nog verder vooruitkijken? Dan is de workshop verteltechnieken misschien iets voor u. Ook die vindt u in de FARO-kalender:

Erfgoeddag 2022 in Huis van Alijn © Michiel Devijver

Het is duidelijk: erfgoed en onderwijs zijn een sterke match! Daarom gaat Erfgoeddag ook in 2023 verder op dit elan. Op zondag 23 april komt u gegarandeerd het hele dierenrijk tegen, voor en achter de schermen. Dan draagt Erfgoeddag als thema 'Beestig!'. Activiteiten tussen 17 en 28 april, tijdens de Erfgoedweek, richten zich op scholen. Alle info leest u op faro.be/erfgoeddag.

Foto's: Anneleen Van Lommel als Erfgoedklasbak tijdens Erfgoeddag 2022 in regio Noorderkempen © FARO / Erfgoeddag 2022 in Huis van Alijn © Michiel Devijver

eva.begine