In één rechte lijn naar uw Erfgoedklasbakmoment: laatste tips

Erfgoeddag-week live coaching Erfgoedklasbakken © FARO

We zitten in de laatste rechte lijn naar Erfgoeddag en -week. Bent u als Erfgoedklasbak nog op zoek naar klassen om uw lesuur te geven? Of zit u nog met vragen over uw lesvoorbereiding? Lees dan zeker verder!

De nationale en regionale campagne voor Erfgoeddag startte op 24 maart, maar voor de Erfgoeddag-week (van 25 t.e.m. 29 april) werd het aanbod al geruime tijd verspreid via Cultuurkuur en verschillende nationale en regionale kanalen. Leerkrachten konden zelf intekenen op het aanbod, erfgoedcellen keken mee hoe erfgoedmensen en onderwijzers konden gematcht worden. En natuurlijk spraken Erfgoedklasbakken ook zelf hun onderwijscontacten aan.

Sommige klasbakken hebben zo hun agenda al gevuld. Maar bent u toch nog bereid om meer naar scholen te trekken? Dan geven we graag nog enkele suggesties mee. We bespraken deze suggesties op de live vormingsessies van Oetang van 21 tot 25 maart, en we delen ze graag met iedereen. De tips kunnen eventueel ook later gebruikt worden voor andere educatieve ideeën.

Tip 1: Contacteer scholen uit uw omgeving via mail

Als u snel wil zoeken naar scholen in uw regio, dan kan dat via deze databank van Onderwijs Vlaanderen. U kan selecteren op lager of secundair (of andere vormen) onderwijs. Daarna kan u kiezen volgens onder andere studierichting of regio (tot postcode toe). Als u klikt op een school uit de lijst die u zo verkrijgt, vindt u de contactgegevens.

Tip 2: Contacteer scholen ook op andere manieren

Dat kan via een flyer, brochure … die u via de post verstuurt. Probeer uw doelgroep te bereiken zodat post niet blijft hangen bij het secretariaat en / of de directie. Voeg in het adres daarom niet enkel de naam van de school toe, maar geef ook voor welke lerarengroep dit aanbod vooral bedoeld is (bv: t.a.v. de vakgroep geschiedenis tweede graad of t.a.v. de leerkrachten van het vierde leerjaar). Op die manier bereikt u sneller de leerkrachten zelf en gaat uw communicatie niet verloren op tussenniveau’s.

Denk er aan dat leerkrachten ook gewoon mensen zijn die bezoekjes brengen aan de lokale bibliotheek, culturele centra of het gemeentehuis. Eventueel kan u op die plekken ook flyers voorzien die de leerkrachten aanspreken: ‘Ben jij leerkracht en wil je graag kennismaken met …?’

Tip 3: Zoek in uw museum of erfgoedhuis mensen die (deeltijds) lesgeven

Denk bv. aan gidsen of andere freelancers. Spreek hen zeker aan met uw aanbod. Zo geraakt u misschien via uw collega binnen in scholen en kan uw collega ook andere onderwijsmensen enthousiasmeren om u te ontvangen.

Tip 4: Denk breder dan die ene match

Hebt u al een match met een klas? Vraag dan aan die leerkracht of u ook niet bij andere collega’s/andere klassen een bezoekje mag brengen. Zo brengt uw verplaatsing meer op en verspreidt u het erfgoedverhaal onder een grotere groep leerlingen binnen die school.

Tip 5: Persoonlijke contacten werken vaak het snelst/best

Spreek dus vrienden-leerkrachten aan of spreek de leerkrachten aan van uw kinderen. Zo brengt u het makkelijkst uw enthousiasme over.

website leerpad Erfgoedklasbakken Oetang

Heeft u al voldoende matches maar zit u nog met vragen over uw lesvoorbereiding? Dan kan u volgende hulpmiddelen inschakelen:

  • Oetang verzorgde samen met FARO een reeks webinars (7 sessies van elk ongeveer 7 minuten) die u doen nadenken over lesopbouw, activerende werkvormen, verduurzaming van uw aanbod … Die kan u nog steeds volgen via deze link.
  • Tijdens de livesessies konden deelnemers hun lesidee pitchen en analyseerden ze hun formats aan de hand van enkele kijkwijzers. U kan de kijkwijzers hier downloaden. Zo leert u telkens naar uw les kijken vanuit een heel concreet perspectief, zoals doorlopende leerlijn, doelgerichtheid, activering en duurzaamheid.
  • Zit u nog met vragen en spreekt u er graag eens over met een medewerker van Oetang of een educatief medewerker van FARO? Op woensdag 30 maart kan u een digitale sessie aanvragen tussen 13.30 en 16 uur. Daarvoor kan u hier een tijdslot reserveren. Ook nadien kan u steeds Eva Begine (FARO, eva.begine@faro) contacteren met vragen. Ze begeleidt u graag om tot een ijzersterk lesontwerp te komen.

We leren graag samen uit dit experiment. Liep de matchmaking (of andere facetten van de klasbakformule) niet zoals gewenst, dan bekijken we nadien graag samen met u welke lessen we hieruit kunnen trekken.

Foto cover: Coachingstraject Oetang, live sessie in Gent © FARO

eva.begine