Wie doet er mee aan Erfgoeddag-week 2022? Portret Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience
In de maart-editie van faro | tijdschrift over cultureel erfgoed kunt u heel binnenkort kennismaken met een reeks deelnemers van Erfgoeddag. We tonen graag wie de deelnemers zijn en welke plannen ze in petto hebben voor Erfgoeddag en -week. Deze vooruitblik starten we hier met het portret van een wel heel enthousiaste deelnemer, met name de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience. Thomas Martin, educatief medewerker, licht toe.
"Als bewaarbibliotheek van de stad Antwerpen is deze plek een oase voor allerlei onderzoekers, en dat al sinds 1481. Met het thema ‘Erfgoed maakt school’ is deze editie van Erfgoeddag gesneden brood voor de bibliotheek. We beschikken immers over een grote onderwijscollectie en bewaren onder andere het materiaal van uitgeverij Pelckmans. Voor Erfgoeddag duiken we in onze collectie, op zoek naar historische schoolboeken. Die brengen we vervolgens samen voor een presentatie in de leeszaal, waarna het publiek ook de prachtige Nottebohmzaal kan bezoeken. Wie nieuwsgierig is naar het reilen en zeilen achter de schermen, nemen we mee op een reeks rondleidingen die ongetwijfeld ook de meer doorwinterde bezoekers kunnen bekoren."
Van een introductiebezoek tot heldenverhalen
Relevantie zoeken in erfgoedverhalen
Ook Amanda Wens, catalografe van de Consciencebibliotheek zet zich in en zal leerlingen vertellen over haar werk. Samen met hen gaat ze op zoek naar trefwoorden die meer bij deze tijd passen om erfgoed te beschrijven.
Het mag duidelijk zijn: Thomas, Amanda en hun collega’s zetten de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience graag mee op de onderwijskaart. Op dit elan plannen ze ook nog verder te gaan met andere workshops. Via een workshop over volksverhalen willen ze de historische roots van fake news tonen. De bestaande workshop over sluikpers en propaganda in de Tweede Wereldoorlog maken ze graag nog interactiever, net zoals de workshop ‘Slimmer zoeken op het web’.
Keuzes maken in de grote collectie is niet altijd makkelijk. "Dan helpt het om als een buitenstaander naar je collectie te kijken," zo tipt Thomas. "Leerkrachten zijn geïnteresseerd als ze helder de relevantie van het aanbod zien. Ze willen bovendien niet enkel informatie geserveerd krijgen, maar willen ook graag zien hoe ze er (zelf) meteen interactief mee aan de slag kunnen." Thomas besluit: "Je mag er geen pretpark van maken en de inhoud bagatelliseren, maar een overload aan informatie levert ook niets op."
Maak je erfgoedverhaal educatief sterk(er) met de hulp van Oetang
Foto's: Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, Nottebohmzaal. VISITFLANDERS via Flickr.com, CC BY-NC-ND 2.0 // Workshop Heldenflix in de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience © Victoriano Moreno