Wordt u ook Erfgoedklasbak tijdens Erfgoeddag-week 2022?

Bordspel 'This is not a game'. Foto: provincie West-Vlaanderen

Erfgoeddag staat in 2022 in het teken van onderwijs. FARO koppelt er deze keer, van 25 tot 29 april, een week aan volledig gericht op het lager en middelbaar onderwijs. Daarbij willen we erfgoedverhalen in de klassen brengen. Leerlingen maken zo kennis met de gevarieerde mogelijkheden van de erfgoedsector, en worden hopelijk ‘besmet’ met de passie voor erfgoed.

Daarvoor zijn we op zoek naar Erfgoedklasbakken. Erfgoedmedewerkers kunnen immers heel veel boeiende perspectieven bieden. Van vrijwilligers en ambachtslui over collectiebeheerders en medewerkers publiekswerking en communicatie: hun expertise en ervaringen met erfgoed bieden mooie lesinhouden. Concrete informatie leest u hier. Om u te inspireren stellen we in deze blog graag twee enthousiaste kandidaten in de kijker.

Katrijn en Elien voor de klas

Katrijn D'hamers. Foto: FARO
Elien Doesselaere. Foto: FARO

U kent Katrijn als adviseur diversiteit en participatie bij FARO. Ze geeft veel trainingen en vormingen over het thema meerstemmigheid, een thema dat centraal stond in het septembernummer 2019 van faro | tijdschrift over cultureel erfgoed (en op het Groot Onderhoud in datzelfde jaar). Ook verzorgt ze publicaties rond thema’s als vluchtelingen, schurend erfgoed en inclusief (beeld)taalgebruik.

Vol enthousiasme wil Katrijn zich in de Erfgoeddag-week inzetten voor het onderwijs, en dat rond verschillende thema’s. Zo wil ze in het lager en secundair onderwijs aan de slag met het spel This is not a game, een spel over de geschiedenis van vluchtelingen. Aan de hand van veertien persoonlijke verhalen leren leerlingen meer over mensen die vluchtten, zowel naar als uit Vlaanderen. Het spel kan ook in het Engels gespeeld worden, en in OKAN-klassen die reeds een basiskennis van het Nederlands hebben.

Haar FARO-collega Elien is adviseur immaterieel erfgoed en communicatiemanager. Vanuit die hoedanigheid wil zij graag met leerlingen in gesprek gaan over inclusief taalgebruik. We denken vaak niet na over ons alledaagse taalgebruik, maar daarbij stilstaan kan, zeker ook in erfgoedcontext, heel zinvol zijn. ”Met wat we zeggen, sturen we een expliciete, maar vaak ook impliciete, boodschap de wereld in. Ons hiervan bewust zijn, is al een eerste, belangrijke stap in de richting van een inclusieve taal.” 

Met leerlingen in gesprek rond moeilijke thema’s en slow art

Daarnaast willen Katrijn en Elien een lespakket ontwikkelen voor de hogere jaren secundair onderwijs over de gecontesteerde standbeelden. Een les waarin leerlingen een debat leren aangaan, leren argumenteren en luisteren naar elkaar. Daarbij leren leerkrachten hoe ze met leerlingen in gesprek kunnen gaan over moeilijke thema’s.          

Tot slot wil Katrijn met zorgrichtingen werken rond slow-arttechnieken, en een les brengen over rituelen en feesten. Aan inspiratie duidelijk geen gebrek!

De collega’s van de toekomst

Katrijn vindt het fijn om dat wat haar bezighoudt te kunnen vertalen naar een ander publiek, zo zegt ze:

“Jongeren zijn de collega’s van de toekomst! In die zin is het belangrijk om hen nu al te enthousiasmeren voor onze sector. Een van die klasbakervaringen kan al volstaan om iemand warm te maken voor een latere studierichting in het culturele (erfgoed)veld”.

Toch zit ze, net als Elien, nog met vragen: “Welke andere methodieken kan ik aanleren om met jongeren in interactie te gaan? Hoe kan ik onze lesinhouden laten aansluiten bij schoolvakken, en welke vakken zijn dat dan best? Hoe realistisch zijn onze verwachtingen/ideeën?” Met de gratis vorming van OETANG hoopt ze zo dus ook haar eigen expertise te versterken.

Passie

Katrijns tips voor wie overweegt om zich ook te melden als Erfgoedklasbak? “Werk best rond een thema waarvoor je een passie hebt. Zoek het niet te ver en vertrek vanuit één goed verhaal of enkele objecten (die je meeneemt naar de klas). Zo neem je niet te veel hooi op je vork. Daarnaast is het zeker ook zinvol om met een collega te brainstormen over wat die les kan inhouden; zij kennen je talenten! Eventueel werk je zelfs een lespakket samen uit: zo zijn jullie elkaars toetssteen."

"Als het lukt, kan het ook zinvol zijn om je les in aanloop naar Erfgoeddag-week al eens uit te testen in een klas. Zo kan je ook leren uit de ervaring en de feedback van de klas en de leerkracht. Zorg zeker ook voor interactie in de les. Een powerpoint gebruiken kan zeker ter ondersteuning om je les mee structuur te geven, maar kom er ook los van en geef de leerlingen opdrachten. Ga met hen in gesprek. Tot slot: sluit aan bij het Groot Onderhoud van 30 november dat dit jaar in het teken staat van het onderwijs. Laat je daar inspireren en spijker zo je kennis ook bij over het educatieve veld.” 
 

Werkt het enthousiasme van Elien en Katrijn aanstekelijk en wilt u ook als Erfgoedklasbak naar scholen trekken in de week van 25 tot 29 april? Registreer u dan via de inschrijfpagina.

Wij kijken alvast uit naar de inspirerende lesideeën van mensen uit het cultureel-erfgoedveld en zetten die graag mee in de kijker. Bent u die collectiebeheerder, restaurator, vrijwilliger, ambachtsman, bewaker … met een passie voor erfgoed? Smijt u dan mee in dit avontuur en houd ons zeker op de hoogte van uw plannen. Wij hopen zo via onze nieuwsbrieven een breed scala aan mogelijkheden te verspreiden voor de klasbakkenformule. 

Foto's: bordspel 'This is not a game'. Provincie West-Vlaanderen // Portretfoto's: FARO

eva.begine