Wat is juist, wat is fout?

Coverbeeld juninummer faro. Merksemse imkerij © Erfgoedlab Antwerpen

Ethiek omvat het geheel van gedragsregels, normen en waarden die binnen een bepaalde beroepsgroep gerespecteerd (moeten) worden. Beroepsgroepen (zoals artsen, advocaten maar ook restauratoren of museummedewerkers) kunnen die regels vastleggen in een deontologische code; een tekst die vaak richtlijnen over werkwijzen en afspraken combineert met uitgesproken ethische kwesties – met name vraagstukken over waarden en normen. Deontologische codes hebben als grote voordeel dat ze helderheid bieden in een vakgebied.

In onze snel veranderende wereld zijn de huidige codes uit de (internationale) erfgoedsector toe aan herziening. In het dossier ‘Ethiek en deontologie’ benen we dit onderwerp grondig uit, met voorbeelden en stemmen uit binnen- en buitenland. Want inzetten op een integraal ethiekbeleid verhoogt ontegensprekelijk de kwaliteit van de erfgoedwerking. Het zorgt voor betere beslissingen, meer gedragen diensten en tevredener medewerkers.

En verder in dit nummer

  • We kijken terug op de voorbij Erfgoeddag, in het teken van Erfgoeddag maakt school, en de zeer succesvolle eerste Erfgoeddag-week.
  • In de rubriek Sprekend erfgoed maakt de lezer kennis met de bekendste kat uit de Oekraïense schatkamer van volksverhalen, Pan Kotsky.
  • Jongeren en musea: het blijkt geen evidente combinatie. De Gentse musea MSK en S.M.A.K. experimenteerden met verschillende programma’s: het Salon des Jeunes en De Kleine Catalogus van de Collectie van S.M.A.K. Samen maken we de balans op.
  • Naar aanleiding van de 100e verjaardag van de Vlaamse Toeristenbond (nu: Cultuursmakers) gaan we dieper in op het erfgoed van (de snelle opgang van) het toerisme.
  • Na Zweden volgt Denemarken in de rubriek In Europa. Daar zijn het vooral de door de overheid erkende musea die het cultureel erfgoed verzamelen en onderzoeken. Net als in Zweden speelt ‘kennis’ er een cruciale rol. Toch mangelt het er, zo blijkt uit deze analyse.
  • Geraldine Reymenants is Diplomatiek Vertegenwoordiger van Vlaanderen in zuidelijk Afrika, met standplaats in Pretoria, Zuid-Afrika. En onze expat in dit nummer.
  • Voor de rubriek Het Atelier vertelt Nadia Babazia, publiekswerker in het Antwerpse Red Star Line Museum, over haar werkzaamheden: “Een verhalentraject is nooit een rechte lijn.”
  • FARO polste ook naar de noden en verwachtingen van de cultureel-erfgoedsector m.b.t. het steunpunt. In dit eerste deel gaan we dieper in op de noden. In het volgende deel (in september) zoomen we in op de mate van tevredenheid over FARO en zijn dienstverlening.
  • Tot slot: componist, zanger, accordeonist en gitarist Hans Mortelmans vertelt over zijn erfgoedplek, het Emile Verhaerenmuseum in Sint-Amands aan de Schelde.

Ziet u geen ISSUU-weergave? Klik dan hier.

faro?

faro | tijdschrift over cultureel erfgoed is het tijdschrift van FARO, het steunpunt voor cultureel erfgoed. Het verschijnt viermaal per jaar (maart, juni, september en december), telt gemiddeld 64 pagina’s en richt zich tot het brede cultureel-erfgoedveld in Vlaanderen (archieven, bewaarbibliotheken, documentatiecentra, erfgoedcellen, erfgoedverenigingen, musea, sector volkscultuur …) en iedereen die van ver of nabij daarmee te maken heeft (overheden, pers, media, bibliotheken, scholen …).

faro bestellen kan online of via het telefoonnummer 02 213 10 64. Losse nummers kosten 8 euro, een jaarabonnement (vier nummers) 25 euro. Het tijdschrift wordt ook verkocht via de (betere) boekhandels.

Foto: Coverbeeld juninummer faro. Merksemse imkerij © Erfgoedlab Antwerpen

faro