Cultuureducator, een beroep met vele gezichten

Op 5 november 2012 werd het rapport omtrent de beroepencluster 'cultuureducator' gepresenteerd door het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media en door het onderzoeksbureau Tempera.

Een cultuureducator is iemand die cultuureducatieve processen begeleidt. Deze korte en bondige omschrijving klinkt bedrieglijk eenvoudig. Want als we naar de benodigde competenties kijken voor het uitoefenen van dit beroep wordt het verhaal toch wel wat complexer. Dit rapport omschrijft een 5-tal competentieclusters. Enerzijds wil men met deze oefening een zo scherp mogelijk beeld krijgen van wat nu eenmaal het specifieke is aan de job. Anderzijds wil men een kader bieden aan medewerkers in de praktijk waartoe ze zich kunnen verhouden en dat een kapstok kan zijn voor bv. het volgen van opleiding of bijscholing. Het profiel is cultuurbreed; het is nu aan de verschillende sectoren - waaronder dus ook de cultureel-erfgoedsector - om te bekijken hoe dit profiel kan worden gespecificeerd. FARO en het M HKA willen de cultuureducatieve oefening specifiek voor het erfgoedveld voortzetten en nodigen hierbij alle educatieve medewerkers uit het erfgoedveld uit om mee te denken op 15 januari 2013.

In de nota Groeien in cultuur (2011) van Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege en van Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet, werd het onderzoek naar de beroepencluster 'cultuureducator' als een van de acties geformuleerd ter verbetering van de kwaliteit van de cultuureducatieve praktijk in Vlaanderen.

Lees hier alle informatie omtrent het onderzoek, of raadpleeg het rapport.

Tip: lees ook het artikel 'Cultuureducator: een profielschets', verschenen in faro | tijdschrift over cultureel erfgoed, 5(2012)3, p. 14-17.

Hildegarde Van Genechten
cultuureducatie
erfgoededucatie
competentieprofiel