Dig It Up 2024: nieuwe vormen van digitale cultuureducatie

foto: Rodion Kutsaiev via Unsplash

Denken we aan educatie, dan associëren we dat doorgaans met cursussen, workshops en lespakketten allerlei en niet altijd met digitale toepassingen. Daar wil Dig It Up verandering in brengen. Deze inspiratiedag voor cultuurmedewerkers, op 1 februari 2024, focust namelijk op vormen van digitale cultuureducatie. 

Op het programma onder meer een reeks voorbeelden uit musea. In een aparte sessie gaat M Leuven in op Het Kunstlab van M, waarbij leerlingen secundair onderwijs de mogelijkheden en uitdagingen omtrent AI ontdekken. S.M.A.K. licht de Whatsapp Challenge voor tieners toe. Aansluitend vertellen medewerkers van het Museum voor Schone Kunsten Gent over hun recente ervaringen met AI in de presentatie op zaal.

AI in het MSK

MSK ging de samenwerking aan met Lean Mean Learning Machine, specialisten in artificial intelligence (AI). Samen  startten ze een pilootproject om schilderijen op zaal tot leven te brengen. De bezoeker kan zo sinds kort via een microfoon in gesprek gaan met figuren op een schilderij. Alle gestelde vragen worden met behulp van AI zo goed mogelijk beantwoord. Door deze technologie hoopt het museum bezoekers op een nieuwe en interactieve manier te betrekken bij zijn collectie.

Het Kunstlab van M

M Leuven stelt als museum beeldgeletterdheid voorop in zijn educatieve missie. Geen overbodige luxe in onze samenleving, waarin beelden zo'n centrale rol spelen. Met Het Kunstlab van M speelt M in op een nieuwe uitdaging, door ook met AI aan de slag te gaan. AI evolueert razendsnel en de impact ervan wordt steeds groter. Groepen uit het secundair onderwijs die met Het Kunstlab van M aan de slag gaan, reflecteren over AI, over AI en kunst, én gaan ook zelf op hun beurt kunst creëren.

Whatsapp Challenge van S.M.A.K

De Whatsapp Challenge van S.M.A.K. is een frisse manier om een jong publiek (en hun ouders of vrienden) op een alternatieve manier doorheen de museumcollectie te leiden. Een gids zit ‘achter de knoppen’ van Whatsapp en stuurt berichten om het jonge volk van het ene punt naar het andere te leiden, en om hen van naderbij te laten kennismaken met kunstwerken aan de hand van opdrachten.  

Mu-Zee-Um

Ook Mu-Zee-Um komt in een sessie tijdens Dig It Up aan bod. Deze kunsteducatieve organisatie maakte samen met VCOK een digitaal aanbod voor Mu.ZEE, gericht op personen die niet naar het museum kunnen komen omwille van ziekte of een beperking.

Alle info op een rij

Dig It Up

Deze, maar ook tal van andere voorbeelden en praktijken uit het brede culturele veld komen tijdens deze dag aan bod. Wil u zich laten inspireren én up-to-date blijven op het vlak van digitale cultuureducatie? Dan is dit uw moment! Alle informatie over de inspiratiedag en de mogelijkheid tot inschrijven vindt u hier: Dig It Up 2024 | Mediawijs.

Dig It Up is een organisatie van Mediawijs in samenwerking met FARO, De Ambrassade, JEF, publiq en VVBAD.


Foto: Rodion Kutsaiev via Unsplash

Hildegarde Van Genechten