Gezocht: voorbeelden van tentoonstellingspraktijken

Foto: Geri Mis via Unsplash

Hoe maakt u tentoonstellingen? Zijn ze voornamelijk het resultaat van het denkwerk van de wetenschappelijk expert of curator? Of is het een proces waarin ook educatie een stem en hand heeft? In het laatste geval spreekt Pat Villeneuve, professor aan Florida State University, over ‘edu-curation’: een benadering waarbij ze tentoonstellen ziet als een samenwerkingsproces tussen curatoren en educatoren. Het is voor haar dé manier om tot een meer publieksgerichte tentoonstellingspraktijk te komen.

Maar hoe dan ook is er een heel spectrum van mogelijke manieren om het tentoonstellingsproces aan te pakken. Dat getuigt het Dimensions of Curation model dat Pat Villeneuve samen met collega Ann Rowson Love ontwikkelde. Meer over dit model leest u in het artikel Considering Competing Values in Art Museum Exhibition Curation, verschenen in Stedelijk Studies 8 (2019) en te downloaden via deze link.

Prof. Villeneuve plant in 2023 een publicatie waarin ze dit model verder uitdiept én illustreert met praktijkvoorbeelden wereldwijd. Daarom deze oproep. Ontwikkelde u een tentoonstelling die helemaal aansluit bij een van de tentoonstellingstypes die in het model beschreven staan? Meldt u zich dan meteen: veel kans dat u en uw praktijk worden opgenomen in het toekomstig werk van Pat Villeneuve.

Lees hier de oproep van Pat Villeneuve naar praktijkvoorbeelden (in het Engels).

Wordt verwacht!

Het decembernummer 2021 van faro | tijdschrift over cultureel erfgoed bevat onder meer ook een interview met Pat Villeneuve, geschreven door Hildegarde Van Genechten. Hou deze website in de gaten, meer informatie volgt binnenkort. Het tijdschrift rolt midden december van de persen.

Foto: Geri Mis via Unsplash

Hildegarde Van Genechten
edu-curation
cureren
tentoonstellen
educatie
inclusie
meerstemmigheid
cocreatie