Roadtrip Cultuureducatie: wordt u partner?

Word erfgoedwijs! in KMKG, Roadtrip Cultuureducatie 2022, fotograaf: François De Heel © publiq

In 2023 organiseert publiq opnieuw de Roadtrip Cultuureducatie. Het doel van deze trip is om als culturele sector even halt te houden bij een diversiteit aan culturele spelers, om samen te leren en te reflecteren over de cultuureducatieve praktijk.

Publiq is nu op zoek naar vijf nieuwe partners die in 2023 elk een ‘stop’ of bijeenkomst van deze Roadtrip willen organiseren. Als partner is het een gelegenheid om bijvoorbeeld een expert uit te nodigen, om verder te verdiepen in een thema of uitdaging, om de eigen werking of expertise toe te lichten … maar vooral om met collega’s uit het brede culturele veld ervaringen en ideeën uit te wisselen. Thema’s of uitdagingen kunnen allerlei richtingen uitgaan, zolang ze maar raken aan cultuureducatie in de vrije tijd.

In 2022 was FARO samen met de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (KMKG) partner in deze roadtrip, en organiseerden we in het najaar de sessie ‘Word erfgoedwijs!’. Hester Dibbits (Reinwardt Academie) leidde de groep in in de methodiek van het emotienetwerken, en paste deze meteen toe op twee objecten in de collectie van KMKG. Alle inzichten van deze bijeenkomst kunt u er op nalezen in dit verslag.

Maar ook heel wat andere cultureel-erfgoedspelers gingen al het partnerschap aan: onder dit bericht vindt u een aantal voorbeelden van boeiende en vernieuwende praktijken vanuit het erfgoedveld die de voorbije jaren werden gedeeld met het brede culturele veld. 

Wil u ook een partner worden van publiq voor de Roadtrip Cultuureducatie? Hier leest u de oproep en vindt u alle verdere informatie.  

Meer leestips

Foto: Sessie 'Word Erfgoedwijs!' in KMKG, Roadtrip Cultuureducatie 2022, fotograaf: François De Heel © publiq

Hildegarde Van Genechten