Kwaliteitsmonitor Dienstverlening Archieven: editie 2009 op komst

Blik op de leeszaal van een archief - foto: Bart Van der MoerenDe Kwaliteitsmonitor Dienstverlening Archieven peilt naar de publiekstevredenheid in archiefinstellingen, door de waardering van de dienstverlening in de leeszaal en op afstand (telefonisch, via websites) te onderzoeken.

De resultaten van deze bevraging brengen de sterke en zwakke punten van de dienstverlening in kaart. Elke deelnemer ontvangt bovendien een individueel rapport dat de resultaten van de eigen instelling vergelijkt met die van de andere deelnemers. Als een instelling al eerder participeerde, maakt de monitor ook een vergelijking in de tijd. Het rapport geeft aan welke sterke punten zeker behouden moeten blijven en voor welke zwakke punten de instelling verbeteracties kan opstarten.

De Kwaliteitsmonitor Dienstverlening Archieven werd in 2000 in overleg met Nederlandse archiefinstellingen ontwikkeld. Vanaf 2005 wordt dit onderzoek om de twee jaar herhaald. In 2005 namen 22 Belgische archieven deel aan de monitor, in 2007 waren dat er 27. De eindrapporten van 2005 en 2007 kunt u nalezen onder e-documenten.

In 2009 krijgen de Vlaamse archieven opnieuw de kans om deel te nemen aan de Kwaliteitsmonitor Dienstverlening Archieven. In vergelijking met 2007 is het aantal vragen over de digitale dienstverlening toegenomen. Het opzet blijft verder hetzelfde: alle deelnemers ontvangen een papieren en een digitale vragenlijst en zorgen voor minimaal 50 ingevulde formulieren. Voor de verwerking van de resultaten zal een kostprijs worden aangerekend. FARO ondersteunt deze editie. Meer informatie hierover volgt in april.

Archiefinstellingen die nu al geïnteresseerd zijn om deel te nemen aan deze editie kunnen dit melden aan jacqueline.vanleeuwen@faronet.be .

Jacqueline van Leeuwen
kwaliteitsmonitor archieven