Kwaliteitstip 1 | Competenties: bouwstenen voor de toekomst!

Hoe zorgt u ervoor dat in een organisatie de juiste persoon op de juiste plaats zit? Hoe bouwt u bruggen tussen onderwijs en arbeidsmarkt? En hoe kan u de rijke ervaring van vrijwilligers laten meetellen? Het antwoord op al deze vragen is eenduidig: door te werken met competenties!

Competenties zijn knooppunten van kennis, vaardigheden en attitudes. Zij gaan uit van gedrag dat mensen stellen en niet van diploma’s of getuigschriften. Wat kennen, kunnen en willen mensen nu écht? Deze competenties zijn ondertussen uitgegroeid tot belangrijke bouwstenen voor een gemeenschappelijke taal tussen heel wat beleidsdomeinen. De Vlaamse regering geeft dan ook volop impulsen om deze competenties te 'managen', ook binnen uw organisatie.

Maar, hoe begint u daaraan? Want, laten we eerlijk zijn, de wereld van het competentiemanagement is onoverzichtelijk en behoorlijk vaag. Het is dan ook niet moeilijk om vast te lopen in het jargon, in gedetailleerde schema’s en administratieve overlast. Maar sinds kort bestaat er een duidelijk hulpmiddel om door de bomen het bos te zien. Op de website Competentiebeleid.be kunt u immers heel wat praktische informatie terugvinden. Bovendien wijst de site u de weg naar een aantal concrete tools. Zeker een aanrader dus voor een eerste verkenningstocht door de wondere wereld van het competentiemanagement.

Nog meer leestips over competenties vindt u in het FARO-dossier 'Organisatieontwikkeling en kwaliteitszorg'
 

Jacqueline van Leeuwen
competentieprofielen
competenties
IKZtips