Vier jobprofielen en tien tips voor de digitale transformatie van musea

Digitalisering. Foto: Gerd Altmann via Pixabay

Winston Churchill zei het al: “Never waste a good crisis”. In tijden van nood verandert de wereld sneller, en dat geldt ook voor de cultureel-erfgoedsector. Overal in de wereld zijn musea prominent aanwezig in deze crisis en ze ontwikkelen in sneltempo nieuwe online ervaringen. Ze bereiken daarmee een ander publiek dan gebruikelijk en dat is interessant. Waar het digitale museumwerk de voorbije jaren nog kon worden gezien als iets 'extra', maakt het deze maanden de kern uit van de museumwerking. En dat zou wel eens een blijvertje kunnen zijn.

MuSa, een Europees project over digitale vaardigheden, komt dan ook als geroepen. Dit project wil musea ondersteunen bij een duurzame digitale transformatie. Het ontwikkelde daarvoor vier competentieprofielen en een opleidingsaanbod. Op de afsluitende conferentie stelden de projectpartners de resultaten voor en blikten de organisatoren vooruit naar de toekomst.

Vier digitale profielen

Op basis van onderzoek bij musea in Zuid-Europa ontwikkelde het project vier jobprofielen. We zetten de grote lijnen voor u alvast op een rij, meer details vindt u in het rapport Emerging job profiles for museum professionals

Digital strategy manager

  • Bepaalt de strategie voor de hele organisatie;
  • weet hoe een museum werkt en koppelt dit aan een gevorderde kennis over innovateve digitale producten;
  • is een mediator tussen de verschillende afdelingen en de stakeholders.

Digital collections curator

  • Organiseert het digitaliseren van de collecies;
  • organiseert online tentoonstelligen;
  • staat in voor het bewaren van de digital born data;
  • superviseert de registratie en het toekennen van metadata;
  • bewaakt jrurische aspecten als veiligheid en copyright.

Digital interactive experience developer

  • Ontwerpt betekenisvolle ervaringen voor alle types publiek;
  • verricht onderzoek naar het (online) publiek;
  • staat in voor de communicatie tussen het museum en externe hightechbedrijven: begrijpt hoe een museum werkt en kan dat duidelijk maken aan technische ontwikkelaars.

Online community manager

  • Maakt een online audience development plan;
  • betrekt, monitort en activeert het online publiek;
  • verbindt de online community met de andere afdelingen;
  • meet en evalueert het effect van de online activiteiten.

Voor al deze profielen geldt dat ze een mix van digitale competenties en soft skills moeten bezitten.

Een gefaseerd vormingsaanbod

Het MuSA-project ontwikkelde voor de bovenstaand vier profielen een vorming in twee fasen:

  • Een MOOC (massive open online course)van acht weken die de basiscompetenties voor digitale profielen bijbracht. Aan deze cursus namen duizenden deelnemers deel. Later dit jaar wordt de MOOC herhaald (hou de FARO-website in de gaten).
  • Vier gespecialiseerde 'blended' cursussen voor de vier specifieke profielen. Deze cursussen duurden zes maanden an bevatten praktische opdrachten die de deelnemers in de eigen organisatie moesten uitvoeren. Deze opleiding werd enkel getest in drie landen (Griekenland, Italië en Portugal). De makers bekijken nog hoe ze dit aanbod kunnen continueren.

Tien succesfactoren voor een digitale transformatie

Something needs to change. Foto: Bluehouse Skis, https://bluehouseskis.com

Op basis van het onderzoek naar de profielen en de digitale omwenteling in musea kwam het project tot de volgende tien geboden om een duurzame digitale strategie in musea te kunnen realiseren:

  1. Ontwikkel sterk leiderschap. Enkel zo kunt u de mentale verschuiving ondersteunen die nodig is om processen op een digitale manier te herdenken.
  2. Bouw aan digitaal zelfvertrouwen voor de volledige museumstaf.
  3. Ondersteun een permanente professionele ontwikkeling in nieuwe technologie ('stilstaan is achteruitgaan').
  4. Zorg dat u de noden van het publiek begrijpt wanneer u betekenisvolle ervaringen voor hen ontwerpt.
  5. Ontwikkel zowel soft skills als specifieke digitale vaardigheden.
  6. Leer van uw collega’s en van het publiek.
  7. Ondersteun de digitalisering van museale collecties en archieven.
  8. Hanteer open benaderingen.
  9. Ontwikkel een veilige ruimte om te experimenteren zodat u via 'trial-and-error' kunt bijleren.
  10. Verbeter de interne en de externe samenwerking.

Zeven uitdagingen voor de toekomst

Do more. Foto: Carl Heyerdahl via Unsplash

Het moge duidelijk zijn: de coronacrisis kan voor musea een hefboom zijn om structureel werk te maken van een digitale strategie. Door alle experimenten maken zij een steile leercurve door en de argumenten voor een digitale transformatie liggen nu voor het oprapen. Het is bewezen dat het werkt! Toch zijn er ook enkele belangrijke vragen die nog niet beantwoord zijn, en die musea voor grote uitdagingen zullen stellen:

  1. Hoe definiëren we succes en kwaliteit van musea, als het aantal fysieke bezoekers niet meer het belangrijkste criterium wordt?
  2. Hoe zorgen we ervoor dat niet alleen de grote musea hierbij winnen?
  3. Hoe houden we de digitale shift ook ecologisch duurzaam?
  4. Hoe bewaken we diversiteit en meerstemmigheid in tijden van algoritmes?
  5. Hoe overbruggen we de digitale kloof bij een deel van het potentiële publiek?
  6. Hoe gaan we om met commerciële spelers die gebruikmaken van onze open content?
  7. Hoe overwinnen we de weerstand bij het overige museumpersoneel?

Meer weten, zien en lezen?

Op de MuSa-website verschijnt binnenkort een video-opname van de conferentie (meer dan vier uur kijkplezier). U vindt er ook de presentaties, de publicaties en meer informatie over de opleidingen.

www.project-musa.eu

COVID-19: informatie voor de cultureel-erfgoedsector

Bent u professioneel of vrijwillig aan de slag in de cultureel-erfgoedsector en bent u op zoek naar informatie over de coronacrisis? Surf dan snel naar faro.be/corona, een themapagina waarop u alle relevante informatie gebundeld terugvindt. 

Foto's: Gerd Altmann via Pixabay / Bluehouse Skis via bluehouseskis.com / Carl Heyerdahl via Unsplash.

Jacqueline van Leeuwen