Waarom bestaat uw organisatie? Missie, visie en meer

Musée d'Orsay, Parijs. Foto: Valentinsimon0 via Pixabay

Steeds meer internationale musea formuleren een 'identity statement': een verklaring van hun eigenheid. Daarbij denken ze na over hun missie, visie en waarden en formuleren ze helder wat hun maatschappelijke impact is. Bovendien gaan ze de uitdaging aan om deze identiteit verder uit te dragen in hun gebouwen, op hun website en in het gedrag van de medewerkers. Een identiteit bestaat immers niet alleen maar op papier.

Ga zelf aan de slag en bekijk nu het webinar

NEMO, het Network of European Museum Associations organiseerde eind januari een interessant webinar dat u helpt om zo'n 'identity statement' of identiteitsverklaring te formuleren en breed te implementeren. U kunt het hier integraal terugkijken (heb even geduld met de lange aanloop, het is de moeite).

Wat kunt u verwachten?

David Vuillaume, voorzitter van NEMO en directeur van de Duitse museumvereniging bespreekt eerst de evoluties rond de ICOM-definitie van musea.

Daarna haalt hij enkele concrete voorbeelden van missies en visieteksten aan. Zijn definitie van wat een missie en wat een visie is stemt misschien niet helemaal overeen met wat we in Vlaanderen gewend zijn, maar dat neemt niet weg dat de componenten die hij bespreekt bijzonder inspirerend zijn.

Tot slot laat hij zien hoe die identiteit kan resoneren in gebouwen en mensen, zodat elke bezoeker voelt waar de organisatie voor staat.

Neem dus even een uur de tijd en maak daarna de inspirerende oefeningen die hij u voorstelt.

Meer over missie en visie op de FARO-website?

Het Basisrecept beleidsplanning geeft tips over het formuleren van een missie en een visie. Meer voorbeelden van waarden in missie en visieteksten vindt u hier.

Foto: Musée d'Orsay, Parijs. Valentinsimon0 via Pixabay

Jacqueline van Leeuwen