Black History Month in maart focust op erfgoed

Peter Paul Rubens, Vier studies van het hoofd van een Moor, 1640, KMSKA. Google Art Project via Wikimedia Commons, publiek domein. 

Jaarlijks wordt in maart de veerkracht van de zwarte gemeenschap in het heden en het verleden gevierd tijdens de Black History MonthDit jaar focust de themamaand op erfgoed. Met als campagnetitel Collecting Our Past and Future: Archiving and Documenting the Past, Future and Present of Black People in Belgium staat het archiveren en documenteren van het verleden en heden van zwarte mensen in België centraal.

Het doel is om een archief tot stand te brengen met documentaire, audiovisuele, digitale, materiële en artistieke bronnen in verband met de zwarte diaspora in België. Het archief zal aangestuurd en beheerd worden door de zwarte gemeenschap. Met dit archiefinitiatief wil de Black History Month materiaal aanbieden dat de zwarte ervaring in België, zowel in het verleden als in het heden, uitdrukt en vertegenwoordigt vanuit het zwarte perspectief.

De vele initiatieven in maart dienen als een eerste laboratorium voor hoe zo’n archief eruit zou kunnen zien. Een maand lang wordt volop nagedacht over nieuwe manieren van archiveren, en over hoe bestaande archieven kunnen bekeken worden door een zwarte lens.

Op 4 maart wordt de archiefaanpak afgetrapt met een gespreksavond met de oprichters van de Black Achievement Month Netherlands, The Black Archives in Nederland en de Black History Month Belgium.

Ook in de cultureel-erfgoedsector is er aandacht voor de Black History Month. Zo vindt in het Hasseltse Modemuseum een expo plaats over Afrikaans textiel.

Horen we wel verschillende stemmen? Gespreksavond

Vanuit FARO denken we ook graag mee na over dit thema. Samen met de Black History Month Belgium en erfgoedpartners Kunst in de Stad-Middelheimmuseum, Het Stadsmus, Erfgoed Haspengouw, Erfgoedcel Mijn-Erfgoed (Bacongo Limburg) nodigen we uit op een digitale gespreksavond op 9 maart over beladen (koloniale) standbeelden en straatnamen.

Horen we wel echt de verschillende stemmen in het debat over gecontesteerde standbeelden en straatnamen? Op welke manier verschillen opinies vandaag van de periodes waarin deze standbeelden werden opgetrokken en straten hun namen kregen? Hoe ervaren mensen vandaag de aanwezigheid van dit erfgoed in de publieke ruimte? En vooral, hoe geven we die verschillende stemmen een plaats in de trajecten die worden gestart? De bedoeling van deze gespreksavond is om met een diversiteit aan stemmen de verschillende trajecten over beelden en straatnamen te verrijken. 

Inschrijven is gratis, en kan via de FARO-kalender.

Waarom en hoe omgaan met beladen koloniale verwijzingen in de publieke ruimte?

Staat de omgang met controversiële koloniale verwijzingen de komende tijd op uw agenda? Dan is een volgend webinar op maandagvoormiddag 22 maart van het Agentschap Integratie en Inburgering, FARO en het Agentschap Binnenlands Bestuur wellicht ook iets voor u.

Is er in uw gemeente of stad zo’n koloniale verwijzing die reeds langer voer voor discussie is en waar een aanpak zich opdringt? Leidde deze verwijzing nog niet tot debat maar wil u hier proactief en constructief mee aan de slag? Of hebt u gewoon interesse in hoe u lokaal zo’n beladen thema kunt aanpakken? Schrijf u in via deze link.

Meerstemmige aanpak bij Tilburgse collega's

Standbeeld van Petrus Donders, Tilburg. M. Minderhoud via Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0.

Ook bij onze collega's in het Nederlandse Tilburg wordt volop ingezet op trajecten over controversiële beelden. Het TijdLab (Bibliotheek LocHal en Stadsmuseum Tilburg) ontwikkelde een online programma met verschillende bijeenkomsten, naar aanleiding van een standbeeld over Peerke Donders. 

Sinds 2018 is het standbeeld in het Wilhelminapark in opspraak en bereiken vooral tegengeluiden de pers en sociale media. Met het programma Meerstemmigheid wil het TijdLab meerdere mensen aan het woord laten. Nog drie bijeenkomsten staan op de agenda.

Foto's:

  • Peter Paul Rubens, Vier studies van het hoofd van een Moor, 1640, KMSKA. Google Art Project via Wikimedia Commons, publiek domein. 
  • Standbeeld van Petrus Donders, Tilburg. M. Minderhoud via Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0.
Katrijn Dhamers
Trefwoorden
Diversiteit
Sectoren
Cultureel-erfgoedsector