Musea in dialoog: wie is het (toekomstige) museale publiek?

Kleurrijk museum

Op welke manier evolueert de bevolking (in een grootstedelijke context) en wat betekenen deze ontwikkelingen voor musea in hun omgang met het (toekomstig) potentieel museumpubliek? Wie inzicht heeft in demografische evoluties en participatiecijfers, heeft een stapje voor om ook in de toekomst een potentieel erfgoedgeïnteresseerd publiek aan te spreken. Op 4 maart 2013 gaven enkele sprekers hun ideeën over het toekomstig publiek.

Wat leert cijfermateriaal over erfgoed- en museumparticipatie in Vlaanderen en Brussel?

Uit het onderzoekstraject PRISMA blijkt volgens Alexander Vander Stichele (FARO) onder meer dat 89% van de ondervraagden nooit een museum voor schone kunsten bezoekt. Opleiding en thuissituatie blijken doorslaggevende factoren, in mindere mate slechts socio-economische elementen. De echte drempel voor participatie blijkt hoofdzakelijk de motivatie te zijn. Dikwijls interesseert het potentiële publiek zich niet voor het aanbod. Over de etnisch-culturele achtergronden van participanten blijken nog geen cijfers te bestaan.

Meer weten? Bekijk hier de presentatie van Alexander Vander Stichele.

Wie is de diverse participant in Antwerpen?

“Zorg ervoor dat alle instellingen open zijn voor iedereen, creëer geen aparte clubjes. Hoe ga je om met de diversiteit in het museum? Creëer discussie bij een object/kunstwerk: je zal altijd aanknopingspunten, raakvlakken ontdekken.”

Met cijfermateriaal licht Tom Meeuws (bedrijfsdirecteur Samenleven Stad Antwerpen) onder meer toe dat jongeren steeds meer een belangrijke uitdaging worden. Het aandeel jongeren (-20) blijkt groter dan 60+. De groep van 80+ verdient verder ook aandacht gezien het stijgende aantal en hun isolement. Naast deze doelgroepen blijkt dat de stad ook enorm divers is: 63% van de Antwerpenaren heeft wortels in het buitenland. Verder blijkt dat 22% van de kinderen kansarm wordt geboren. Het zijn tendensen die door te trekken zijn naar andere grootsteden.

Meer weten? Bekijk hier de presentatie van Tom Meeuws.

Een museum van en voor de buurt

Bristol (GB) installeerde recent een nieuw museum: M Shed. Het museum vertelt  het verhaal van de stad, met de hulp van de stadsbewoners. Het museum presenteert de collectie vanuit het publiek, aan de hand van thema’s die interessant kunnen zijn voor de gemeenschap. De inrichters stelden zich de vraag: wie willen we bereiken? Toeristen of de lokale gemeenschap? Men kan immers niet alle doelgroepen bereiken. En wat maakt de collectie vandaag relevant?

Meer informatie vindt u op de website van M Shed.
Meer weten? Bekijk hier de presentatie van Julie Finch van M Shed.

Katrijn Dhamers