Als Erfgoedklasbak helemaal voorbereid naar de klas?

Atelierschuur, Bokrijk © Luc Daelemans

U schreef zich in als Erfgoedklasbak maar bent nog op zoek naar begeleiding? Volg dan het coachingstraject dat we samen met Oetang aanbieden. Een 100-tal Erfgoedklasbakken schreven zich ondertussen al in voor dit gratis coachingstraject. Twijfelt u nog? In dit blogbericht leert u Oetang en hun ambities beter kennen. Zo wordt de Erfgoeddag-week ook voor u ongetwijfeld een uitdagend en boeiend experiment om met kinderen en jongeren in dialoog te gaan rond erfgoed.

Oetang Learning Designers 

Oetang bestaat uit zeven teamleden (en externe vormgevers). Onze coach van dienst is Koen Crul, docent cultuureducatie en gebeten door alles wat met cultuur en leren te maken heeft. Koen: "Ik ben geboeid door kunst in allerlei vormen, verhalen, erfgoed en zo veel meer." Als auteur van de Zeppelin-reeks heeft hij in het verleden al heel wat projecten mogen realiseren met diverse doelgroepen. U bent misschien vertrouwd met de opleiding Erfgoed en Onderwijs, georganiseerd door Odisee, Vives en FARO? Ook daar is Koen als gastdocent bij betrokken. 

Learning Design, wat houdt dat precies in? Oetang stelt leren op verschillende manieren centraal. Daarvoor werken ze samen met verschillende sectoren, waaronder dus ook de erfgoedsector. Ze geloven namelijk sterk in de kracht om vanuit erfgoed te werken aan cultureel bewustzijn bij leerlingen. Erfgoed laat ons stilstaan bij hoe het vroeger was, hoe dingen gegroeid zijn en waarom we er zorgzaam moeten mee omspringen voor de toekomst.

Screenshot voorbeeld project Oetang
Screenshot voorbeeld project Oetang
Screenshot voorbeeld project Oetang
Screenshot voorbeeld project Oetang

Ervaren in het erfgoedveld 

U kent Oetang misschien al via een van de vele projecten die ze voor collega-erfgoedorganisaties ontwikkelden. Denk daarbij aan leerpaden, toolkits en online lesmateriaal zoals: 

Via Oetang.be ontdekt u nog heel wat andere voorbeelden.

Nieuwsgierigheid bij kinderen en jongeren prikkelen 

Het onderwijs is een belangrijke partner wanneer u kinderen en jongeren wil laten nadenken over hoe we omgaan met cultuur. Oetang vindt het idee om erfgoedmedewerkers een lesuur lang voor de klas te brengen dan ook schitterend. Zo voelen leerlingen dat erfgoed veel omvat, en dat het iets van elke dag is. 

Erfgoed in de kijker zetten op school, daar draait het immers om tijdens de Erfgoeddag-week. Door het erfgoed in de klas te brengen, worden leerlingen hopelijk nieuwsgierig naar meer en voelen ze zich aangesproken om er mee zorg voor te dragen. Daarnaast dragen erfgoedverhalen ook bij aan de brede persoonsvorming van elke leerling. En, last but not least … erfgoed levert natuurlijk ook een heleboel interessante thema’s die kunnen vastgeknoopt worden aan heel veel vakken.  

Daarnaast hoopt Oetang ook dat het Erfgoedklasbakken-initiatief voor de erfgoedsector een fijne ervaring kan zijn om samen te werken met leerlingen. De sector is klaar om uit haar comfortzone te treden, en dan zou het natuurlijk heel prettig zijn als dit kan leiden tot een mooie samenwerking. En, niet onbelangrijk: ook Oetang wil graag evolueren. Elke samenwerking met een erfgoedpartner biedt hen nieuwe kansen om van anderen te leren.  

Benieuwd naar meer? 

Campagnebeeld Erfgoedklasbakken © FARO
Living History, Bokrijk © Luc Daelemans

Bent u zelf ook overtuigd van de meerwaarde van erfgoedwerkers in de klascontext? Op deze pagina leest u alle info over de Erfgoedklasbakken. De rode draad: registreer u zo snel mogelijk via inschrijven.erfgoeddag.be en ga al actief op zoek naar onderwijspartners. 

Bent u nog op zoek naar manieren om uw passie en verhaal over te brengen bij een jong(er) publiek? Twijfelt u aan uw lesopbouw? Of heeft u nog andere vragen? Dan is het gratis coachingstraject met Oetang iets voor u. Heel graag tot dan! 

Foto cover: Atelierschuur, Bokrijk © Luc Daelemans
Foto's in tekst: Campagnebeeld Erfgoedklasbakken © FARO en Living history, Bokrijk © Luc Daelemans

Michelle Van Meerhaeghe