Hoe ziet de ideale museumgids eruit?

Thomas Ulrich via Pixabay

De museumgidsenopleiding bestaat tien jaar. Maar weten de musea wat in die opleiding aangeboden wordt? Kennen de opleidingen de noden en verwachtingen van een museum in de 21e eeuw? En hoe kunnen gidsenopleidingen en musea (nog) meer halen uit hun samenwerking? 

Op 10 oktober organiseert FARO samen met de musea en de museumgidsenopleidingen een praktijkdag waarin we samen nadenken over deze vragen. In de voormiddag maakt u kennis met de module museumgids. Die gaat specifiek over vaardigheden en over 'het museum'. Competenties zijn prioritair. Inhouden mogen niet uit het oog verloren worden, want snel kunnen inspelen op inhoudelijke vragen is een van de belangrijke competenties. In drie workshops proeft u van een aantal vaardigheden die in de museumgidsenopleiding aangeleerd worden. Ook het profiel van de cursist wordt toegelicht.

In de namiddag bieden we een infosessie aan over het vergoeden van gidsen als verenigingswerkers door Joris De Wortelaer (advocaat Bloom Law firm, mede-auteur van het statuut 'verenigingswerk'). Deze sessie werd in het voorjaar ook aangeboden door Toerisme Vlaanderen. Gezien de vele vragen over vergoedingen van gidsen via verenigingswerk, hernemen we ze op deze dag. 

Doelgroep: museummedewerkers die verantwoordelijk zijn voor de gidsenwerking. Inschrijven voor deze praktijkdag kan via de FARO-vormingskalender.

Kwaliteit in gidsenwerking

Wilt u zich graag nog verder verdiepen in hoe u best omgaat met uw huidige gidsenploeg? Dan kunt u terecht in de workshops Kwaliteit in gidsenwerking. Docente Janien Prummel coacht in deze vorming verantwoordelijken van organisaties met een gidswerking: musea, diensten van toerisme, gidsverenigingen, (cultureel-)erfgoedorganisaties, monumenten … Gedurende vijf bijeenkomsten maakt u kennis met verschillende praktische instrumenten die uw werk kunnen ondersteunen. 

  • Hoe begeleidt en motiveert u uw gidsenteam?
  • Hoe stuurt u individuele gidsen aan?
  • Hoe versterkt u hun competenties? 
  • Hoe zorgt u ervoor dat zij de visie van de organisatie uitstralen? 
  • Wat met de organisatorische kant van de zaak?
  • Hoe communiceert u efficiënter met de gidsen?
  • … 

Kortom: hoe zorgt u voor meer kwaliteit in het reilen en zeilen van uw gidsenwerking? Hoe maakt uw ploeg het verschil? Daarnaast staan er praktijkgerichte oefeningen op het programma, én uitwisseling met collega’s. Inschrijven voor deze workshops kan via de website van Toerisme Vlaanderen.

Foto: Thomas Ulrich via Pixabay

Mieke Van Doorselaer