Is het failliet van de blockbuster in zicht? Stel uw vraag op het Groot Onderhoud

Foto: Dean Moriarty via Pixabay

Blockbustertentoonstellingen werden lange tijd als een bijzonder winstgevend model gezien. Geconfronteerd met de druk om een steeds groter publiek te bereiken, namen veel musea er hun toevlucht toe.

Toch komt er, vooral in het buitenland, al enige tijd een voorzichtige tegenbeweging op gang waarbij musea opnieuw kiezen voor lokale verhalen en lokaal draagvlak. En soms gaat het ook gewoon sneller dan verwacht, want blockbusters zijn inderdaad publiekstrekkers. Maar wat als publiek ontvangen in groten getale niet (meer) mogelijk is? De uitbraak van de coronapandemie maakte het thema plots bijzonder actueel, zowel in Vlaanderen als daarbuiten.

Stop de ‘museale verslaving’ aan groeicijfers

Op dinsdag 1 december gaat sessie 4 van het Groot Onderhoud op zoek naar 'Grenzen aan de groei'. Samen met u gaan we in gesprek met enkele experten die van dichtbij de voor- en nadelen van een blockbustertentoonstelling in hun organisatie hebben ervaren.

De Lakenhal in Leiden sloot begin dit jaar de deuren met een blockbuster maar wil voortaan meer aandacht besteden aan ‘lokale verhalen met een universele zeggingskracht’. Niet als uiting van provincialisme, maar juist omdat ze op zoek gaan naar nieuwe vormen van wereldwijsheid. Volgens directeur Meta Knol heeft deze 'museale verslaving' aan groeicijfers in de marketingafdeling ertoe geleid dat de eigen collectie werd vergeten: “Een pervers systeem waarin Nederlandse musea tegen elkaar opbieden met grote, geldverslindende publiekstrekkers waarvoor steeds méér geld en méér publiek nodig is, en waarbij succes steevast wordt afgemeten aan omzet en bezoekcijfers”.

Dichter bij huis sloot het Museum voor Schone Kunsten in Gent door de uitbraak van de coronapandemie vroegtijdig de deuren van de succesvolle blockbuster Van Eyck. Een optische revolutie. Directeur Catherine Verleysen gaat dieper in op de organisatie en de gevolgen van deze vroegtijdige sluiting.

Het Nationaal Museum van de Speelkaart in Turnhout is een mooi voorbeeld van hoe een museum op lokaal vlak op een andere manier kan ‘tentoonstellen’. Directeur Elke Grommen geeft inzicht in hoe het museum creatief omgaat met beperkingen.  

Deel uw vragen met ons!

Welke vragen komen bij u naar boven wanneer we het hebben over de (toekomst van de) blockbuster? Zijn de grenzen van de groei bereikt? Heeft u een ervaring, tip of valkuil, die u zou willen delen? Aarzel niet en laat het ons weten. Bezorg uw vragen en opmerkingen vóór vrijdag 20 november aan Monique Verelst via monique.verelst@faro.be.

We leggen uw vragen voor aan de panelleden tijdens sessie 4 op het Groot Onderhoud op 1 december 2020. Bovendien plannen we dit thema samen met de cultureel-erfgoedsector verder uit te werken in 2021.

Groot Onderhoud 2020

Op 1 december vindt de tiende editie van het Groot Onderhoud plaats. Dan zetten we het spotlicht op het lokale en bovenlokale erfgoed, onder de titel 'Diepgeworteld, breedvertakt'. Omwille van de coronacrisis gaan we 100% digitaal. Schrijf nu in!

Monique Verelst