Hospitality: gastvrijheid als sleutel tot een geslaagde bezoekervaring

Foto: pratende mensen. StockSnap via Pixabay

Honderden erfgoed- en museummedewerkers doen elke dag opnieuw hun uiterste best om bezoekers een boeiende en aangename ervaring te bezorgen. Het doel? Hen op het einde van de rit met genoegen laten terugdenken aan hun bezoek.

Een belangrijk aspect daarbij is ‘gastvrijheid’, een waardebepaling die lang niet alleen beperkt blijft tot de hotelsector. Ook in de cultureel-erfgoedsector wint het begrip aan belang. Meer zelfs: gastvrijheid of hospitality wordt door experten meer en meer erkend als een van de belangrijkste succesfactoren voor cultureel erfgoed en musea.

Welcome! Foto: mohamed Hassan via Pixabay

Van januari tot juni liep Xinghan Lou, masterstudente Cultural Studies aan de KU Leuven, een 30-tal dagen stage bij FARO. Door de coronapandemie verliep het contact noodgedwongen digitaal maar dat belette haar niet om actief mee te draaien op de werkvloer. Ze verdiepte zich onder meer in het thema gastvrijheid/hospitality en nam twee interviews af met enkele experten uit het veld. Deze boeiende gesprekken werden verwerkt in twee teksten die we u via deze blog graag willen aanreiken.

In een eerste duo-interview worden twee ervaringsdeskundigen van Visit Flanders aan het woord gelaten. Met hun rijke ervaring in het evalueren en verbeteren van de relatie tussen attracties/musea en bezoekers, deelden Dirk Yzewyn en Ingrid Van Wateghem hun begrip van gastvrijheid. De bijdrage geeft u een idee van hoe Visit Flanders omgaat met de kwaliteit van de toeristische ervaring in cultureel-erfgoedsites en musea.

Het interview met Dirk Yzewyn en Ingrid Van Wateghem (Visit Flanders), ‘Merging hospitality into a visit experience’, kunt u hier terugvinden.

In een volgende blogpost gaat Xinghan Lou in gesprek met An Teyssen, hospitality manager in het vernieuwde MoMu.

Foto's: StockSnap en mohamed Hassan via Pixabay

Monique Verelst