STEM-projectsteun voor een vrijetijdsaanbod met jongeren 14+

Pixabay

Het VLAIO Netwerk (Agentschap Innoveren en Ondernemen) doet een extra oproep voor STEM-trajecten in een buitenschoolse context om jongeren ouder dan 14 jaar warm te maken voor STEM-opleidingen en -beroepen.

Nieuwe STEM-trajecten kunnen tot 70.000 euro steun krijgen (de subsidie bedraagt 70% van de aanvaarde projectkosten), zijn gericht op trajecten die lokaal worden opgezet met jongeren (14+) en moeten maatschappelijk relevant zijn. Bij voorkeur worden ze gekoppeld aan de maatschappelijke uitdagingen zoals omschreven in de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen of Sustainable Development Goals (SDGs).

De trajecten spelen in op een van de drie transitieprioriteiten:

  • Circulaire economie
  • Digitalisering
  • Energie & klimaat

Ook erfgoedorganisaties zijn relevante partners! 

Rond de drie vermelde transititieprioriteiten zijn boeiende, innovatieve en relevante projecten mogelijk in een erfgoedorganisaties of -context. In enkele recente blogs op deze website kon u bijvoorbeeld lezen hoe Naturalis (Leiden) en Museum Plantin-Moretus (Antwerpen) hun maatschappelijke rol vervullen en samenwerken met jongeren. En 't Grom, Museum van de Groentestreek in Sint-Katelijne-Waver, zet zijn schouders onder een STEMmig uitvinderskamp.

De doelgroep van deze call zijn lokale partnerschappen tussen kennisinstellingen, de overheid, het bedrijfsleven en burgers. Een samenwerking tussen verschillende partners, met jongerenorganisaties en het bedrijfsleven is een must.

De projectorganisatie zorgt ervoor dat iedere actor in het samenwerkingsverband zijn specifieke expertise kan inzetten. Een inbedding in bestaande werkingen en het verbinden met lopende en/of geplande initiatieven verdient aanbeveling.

In het samenwerkingsverband is minstens één organisatie actief met een bestaande sterke werking gericht op jongeren +14 jaar en zorgt minstens één actor uit het bedrijfsleven voor de verbinding met de reële bedrijfscontext. Er is steeds een erkende STEM-academie actief binnen de samenwerking om de STEM-expertise te waarborgen.

Welke STEM-actoren kunnen dit zijn?

Om de verdere uitrol van de ontwikkelde STEM-trajecten na de projectperiode te kunnen realiseren is het belangrijk om bij het samenstellen van het partnerschap hiermee rekening te houden. Volgende lijst is niet limitatief:

  • Steden en gemeenten
  • Ondernemerswereld
  • Onderwijsactoren
  • Jongerenveld
  • STEM-academies / STEM-partnerschappen
  • Maakateliers / fablabs
  • Organisaties die een maatschappelijke doel nastreven

STEM-aanbod

Innovation. Foto: Michal Jarmoluk via Pixabay

De activiteiten georganiseerd binnen deze STEM-projecten houden rekening met het kader dat gehanteerd wordt voor de STEM-trajecten in de vrije tijd. De activiteiten:

  • hebben een informeel leerkarakter: de activiteiten vinden plaats buiten de formele onderwijsuren.
  • vormen een traject: de activiteiten zijn geen losse eenmalige workshops, maar zijn ingebed in een traject.
  • spelen in op ontwerpend en onderzoekend leren: de activiteiten geven ruimte om creatief met eigen kennis om te gaan, er is niet één oplossing of uitkomst. Mislukken en fouten maken mag en worden gezien als leerkansen.
  • versterken naast STEM-competentie ook de 21e-eeuwse vaardigheden: de activiteiten zetten onder andere in op de andere sleutelvaardigheden voor de toekomst, zoals meertaligheid, digitale geletterdheid, ondernemerszin, samenwerken, verantwoordelijkheid nemen, omgaan met diversiteit, kritisch denken, probleemoplossende vaardigheden, zorg dragen voor omgeving en natuur, omgaan met veranderingen.
  • volgen een geïntegreerde STEM aanpak: de activiteiten geven niet alleen inzicht in de fundamentele concepten van/over elke discipline onder STEM maar ook inzicht in hoe ze geïntegreerd kunnen ingezet worden om problemen op te lossen.
  • geven inzichten in de relevantie van STEM op zich en voor de maatschappij: de activiteiten tonen aan dat STEM-inzichten een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de grote uitdagingen van deze wereld op het vlak van energie, gezondheid, urbanisatie, mobiliteit, klimaat, digitalisering, robotisering etc...

Hoe een aanvraag indienen?

De indiening verloopt in twee fasen.

  • Meld uw idee aan in de eerste fase tegen 15 juni 2022 via de ideeënfiches op de website van VLAIO. Indieners kunnen in de week van 27 juni 2022 hun eerste idee mondeling toelichten in een pitch.
  • In een tweede fase kunnen de projecten in detail uitgeschreven worden. De definitieve indiening gebeurt via een online indieningsplatform. Dit platform is bereikbaar vanaf 15 juli tot de uiterlijke indieningsdatum 4 oktober 2022.

Meer info en voorwaarden

Zie de VLAIO-website (Agentschap Innoveren en ondernemen) en de handleiding voor het indienen van een projectvoorstel.

Foto's: Pixabay

Monique Verelst