Last call for Comics @ the Museum

Georgia O'Keeffe © María Herreros

Bent u al ingeschreven voor de conferentie Comics @ the Museum, op 6 september in het Stripmuseum? U leert er meer over de bijzonder succesvolle combo strips en musea.

Wat hebben kunstenaars als Caravaggio, Georgia O'Keeffe en Balthus met elkaar gemeen? Ongetwijfeld een heleboel artistieke aspecten, maar ook: ze figureren alle drie in evenveel strips die uitgegeven zijn door het Museo Nacional Thyssen-Bornemisza in Madrid.

Georgia O'Keeffe © María Herreros

Zo kwam Georgia O'Keeffe uit in 2021, naar aanleiding van de eerste retrospectieve in Spanje met het werk van de beroemde Amerikaanse kunstenares. De Valenciaanse stripmaakster María Herreros biedt een intieme inkijk in het leven en werk van Georgia O'Keeffe (1887-1986), een van de grootste vertegenwoordigers van Noord-Amerikaanse kunst van de 20e eeuw. O'Keeffe geldt als een pionier van abstractie, beroemd om haar schilderijen van gigantische bloemen, New Yorkse wolkenkrabbers en verre landschappen in New Mexico. Ze wordt geprezen als ‘moeder’ van de moderne Amerikaanse kunst.

In deze strip onderzoekt María Herreros de identiteit van O'Keeffe: een onvermoeibare reiziger, natuurliefhebster, een sterke en geëmancipeerde vrouw die haar eigen weg ging.

“Georgia O'Keeffe en María Herreros vormen een perfecte tandem. De lezer verliest zich in een verhaal dat gewaagde beslissingen en grote angsten, gepassioneerde liefdes en existentiële crises combineert, maar vooral een unieke kijk biedt op het leven en werk van O'Keeffe,” aldus Marta Ruiz del Tree, conservator moderne schilderkunst in het museum en tentoonstellingscurator Georgia O'Keeffe.

Balthus © Tyto Alba

Twee Nederlanders in Napels

Een andere strip, Dos holandeses en Nápoles, kwam er naar aanleiding van de grote Caravaggio-tentoonstelling in Thyssen-Bornemisza in 2016. Die belichtte de artistieke erfenis van Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) en schetste een beeld van de ‘receptie’ van zijn werk. En in het bijzonder bij die van zijn bekendste volgelingen in Holland, Vlaanderen en Frankrijk, zoals Dirck van Baburen, Gerard van Honthorst, Hendrick ter Brugghen, David de Haen, Nicolas Régnier, enzovoort.

Stripmaker Álvaro Ortiz, de auteur van Ashes (Astiberri, 2012), Murderabilia (Astiberri, 2014) en Rituals (Astiberri, 2015), werkte zich in in het leven en werk van Caravaggio. In het humoristische Dos holandeses en Nápoles brengt hij het wedervaren van Gerard van Honthorst en Dirck van Baburen tot leven. Dat waren twee van de vele Nederlandse schilders die aan het begin van de 17e eeuw naar Rome trokken en zich er vestigden. Op een dag beslissen beide Nederlanders om naar Napels te reizen om daar naar de altaarstukken van Caravaggio te gaan kijken. Die had hij geschilderd tijdens een verblijf in de stad. Maar het voornemen om de schilderijen te gaan bewonderen is slechts een voorwendsel, want Van Honthorst wil iets heel anders doen in Napels.

Schrijf snel in!

Tijdens de conferentie Comics @ the Museum krijgt u onder meer de ervaring met de inzet van strips van het Museo Nacional Thyssen-Bornemisza te horen. De hamvraag van deze internationale conferentie is: ‘Hoe kunnen strips helpen om een museumbezoek aantrekkelijker en/of inzichtelijker te maken?’ 

U krijgt daarnaast ook getuigenissen uit de eerste hand van het Louvre (Parijs), het Jüdisches Museum (Berlijn) en het Musée de l'Homme (Parijs). Bijzonder is ook het imposante project Fumetti nei Musei, waarbij 51 Italiaanse musea werden 'verstript' door gerenommeerde stripmakers.

Zowel grote als minder grote musea en andere erfgoedorganisaties hebben de voorbije jaren geëxperimenteerd met het wonderlijke medium dat strips is. En morgen misschien ook u?

Ontdek het programma en schrijf vandaag nog in. Vrijdag a.s. sluiten we de inschrijvingen onherroepelijk af. 

Roel Daenen