Nieuwe (basis)opleiding communicatie

Vliegende faam, Frédéric Théodore Faber, 1810-1817, ets, h 96mm × b 127mm. Publiek domein via Rijksstudio.

Moeder, waarom communiceren wij? Simpel: een doordachte aanpak van communicatie wordt steeds belangrijker, voor élke erfgoedorganisatie. Met andere woorden: u moest al ingeschreven zijn voor de nieuwe basisopleiding communicatie!

Wie op een professionele manier aan communicatie doet weet dat communicatie van strategisch belang is: het levert immers een belangrijke bijdrage aan het imago, de erkenning en dus ook de financiering van een organisatie. Of het kán dat doen, als het op een goede manier gebeurt.

Wie er met zijn neus bovenop zit, kan zich nogal snel blindstaren op het operationele karakter van communicatie. Zoals boodschappen schrijven en distribueren bijvoorbeeld. Toch dienen die vele communicatie-activiteiten zich tot elkaar te verhouden. Om planmatig beter te werken organiseren FARO, Kortom, Socius en De Ambrassade opnieuw een basisopleiding op maat van elke startende communicatieverantwoordelijke of -medewerker van een cultureel-erfgoedorganisatie.

Communicatiegebouw

U leert er alles over het ‘dynamische communicatiegebouw’. Dat bestaat uit vier lagen: een onderbouw, een communicatiebeleid, een bovenbouw en de communicatie-instrumenten die het dak vormen.

  • De onderbouw is de essentie voor de communicatie van een organisatie en beschrijft waar de organisatie staat en hoe haar omgeving in elkaar steekt.
  • Het communicatiebeleid vormt een tussenlaag en gaat over doelen, strategie, plannen en organiseren. Het communicatiebeleid verbindt de onderbouw met de bovenbouw en verwoordt hoe communicatie kan helpen de maatschappelijke organisatiedoelen te realiseren.
  • De bovenbouw bestaat uit de verschillende communicatiemodaliteiten die de organisatie inzet.
  • Het dak van het gebouw bestaat uit communicatie-inhoud, contentstrategie, de rationale achter de kanaalkeuze en de operationele planning.

Daarnaast krijgt u ook inzicht in een aantal relevante communicatiethema’s. Docenten met een ruime ervaring in de praktijk en in de academische wereld maken u wegwijs in communicatiebeleid, communicatieplanning, communicatiemiddelen en relevante communicatiethema’s zoals gedragsverandering en campagnes, scanbaar schrijven, mediabeleid en socialemediastrategie. We sluiten de opleiding af met een feedbackmoment waarbij u uw praktijkcase (met name uw communicatieplan, of een bepaald aspect daarvan) voorstelt.

Met andere woorden: u moest al ingeschreven zijn voor de nieuwe basisopleiding communicatie! (Een vuistregel: communicatie is (vaak) herhaling.)

Afbeelding: Vliegende faam, Frédéric Théodore Faber, 1810-1817, ets, h 96mm × b 127mm. Publiek domein via Rijksstudio.

Roel Daenen