Nieuws van het front

Slava Ukraini © Margriet Osinga

100 dagen geleden begon de oorlog in Oekraïne. Welke initiatieven zijn er in de cultureel-erfgoedsector in binnen- en buitenland?

In eigen land opende het M HKA begin mei de expo Imagine Ukraine, als onderdeel van zijn engagement ten opzichte van het door oorlog geteisterde land. Het museum stelt dat “Europa meer aandacht moet besteden aan Oekraïne: aan de concrete realiteit en complexiteit van het land, zijn mogelijkheden en vluchtlijnen. Ons gezamenlijk begrip moet groeien.” Het is een gemeenschappelijk initiatief van het PinchukArtCentre en het M HKA en werd ontwikkeld met directe deelname van Bozar, het Europees Parlement en in partnerschap met het bureau van de president van Oekraïne. Vlaams minister van Cultuur Jan Jambon hield een toespraak bij de opening. 

Webinar over burgerbetrokkenheid

Het Erasmus+-project INOS organiseert op 10 juni een webinar, specifiek over de bescherming en het behoud van cultureel erfgoed in deze uitdagende tijden. Essentieel daarin is de mobilisatie van burgers. Dit webinar zal voorbeelden voor het voetlicht brengen van hoe dit concreet in zijn werk ging (en gaat) in Oekraïne. Met name in deze context “zal burgerbetrokkenheid de sleutel zijn om te begrijpen hoe sociale participatie een game changer is voor het erfgoed,” aldus de website. Met sprekers van het netwerk van Europese museumorganisaties NEMO, de Universiteit van Göteborg, het Heritage Rescue Emergency Initiative uit Oekraïne en Web2Learn.

Meer info en gratis inschrijven via de website.

Nikita Kadan, The Beautiful Coloniser, 2020, Collection M HKA/Flemish Community

Financiële en andere vormen van ondersteuning

Op de website van ICON, het Institute of Conservation, vindt u een landingspagina met allerlei initiatieven in zowel Oekraïne, het Verenigd Koninkrijk (waar ICON gevestigd is) en ook de rest van de wereld.

Ook ICOM lanceerde een oproep voor financiële steun. Ook zo bij ICA.

In Amsterdam

Het Amsterdam Museum vraagt zich af wat het “als culturele instelling in de stad ten tijde van politieke conflicten, oorlog en geweld wereldwijd [kan] betekenen? Hoe reageren we op een relevante manier? Welke best practises kunnen we met elkaar delen? Hoe definiëren we onze houding en rol? Wie moeten we aanhaken in dit proces? En waar liggen de kwetsbaarheden? Kunnen we een praktijk ontwikkelen die logisch volgt uit onze missies als instituten, die we kunnen toepassen in toekomstige situaties? In een drieluik [waarvan momenteel nog één komt] aan afleveringen gaan we dit voorjaar met elkaar op zoek naar antwoorden op deze vragen." Meer info op de website.

Live Magazine

Op 22 juni palmen tien journalisten, fotografen en filmregisseurs het podium van de Leboeufzaal van BOZAR in. Om hun kijk op de wereld te delen, met verhalen die 100% nieuw en 99% waar zijn. Het zal gaan over Oekraïne, digitale spionage en nog veel meer.

In Live Magazine worden geen bladzijden omgeslagen zoals in een echt tijdschrift. Live Magazine is een podiumconcept voor een livepubliek. Geen opnamen, geen herhalingen. Een live, kortstondig magazine dat geen sporen nalaat. Verhalen die gedeeld worden met behulp van beelden, geluiden, woorden en muziek, vaak erg persoonlijk en relevant voor de verhalenvertellers, en onvergetelijk voor de toeschouwers. Meer weten? Zie de website van BOZAR

Verder lezen over Oekraïne

Zie onze eerdere blogs over Oekraïne en de erfgoedsector:

Heeft u zelf relevant nieuws, of heeft u weet van interessante initiatieven die u graag deelt met uw erfgoedcollega's? Laat het ons dan zeker weten!


Foto's: de afbeelding bovenaan komt van Creatives for Ukraine, “een open platform voor creatievelingen van over de hele wereld die solidariteit tonen met de mensen van Oekraïne, die vechten voor de wereld zoals wij die kennen.” De tweede afbeelding kunt u met eigen ogen gaan bekijken in het M HKA en is van Nikita Kadan, The Beautiful Coloniser, 2020, Collection M HKA/Flemish Community.

Roel Daenen