Is uw collectie roofkunstvrij?

Duitse oorlogsbuit in de Schlosskirche van Ellingen. U.S. Department of Defense. Department of the Army. Office of the Deputy Chief of Staff for Operations. U.S. Army Audiovisual Center. ca. 1974-5/15/1984. Wikimedia Commons, publiek domein.

In maart kopte De Standaard op de eerste pagina dat de Koninklijke Bibiotheek (KBR) roofkunst in haar collectie had. Een parlementaire vraag volgde. Eind vorig jaar gaf Geert Sels – de journalist die zijn tanden in de materie heeft gezet – een lezing over het onderwerp bij FARO. Kon u er toen niet bij zijn? Dan volgen nu twee herkansingen.

Terwijl de Tweede Wereldoorlog dood en vernieling bracht, vond er onder de radar een gigantische kunstdrainage plaats. Vanuit de bezette gebieden versleepten de nazi’s kunst naar Duitsland om ambitieuze collecties op te zetten. Ook uit België.

De Standaard-journalist Geert Sels ging op zoek langs welke trafieken belangrijke schilderijen van Memling, Van der Weyden, Jordaens en Cranach ons land verlieten. Hij legt de puzzelstukken bij mekaar die hij aantrof in archieven in Parijs, Den Haag, Koblenz en Brussel. Aan de hand van beeldmateriaal en archiefdocumenten leert u hoe privéverzamelaars, kunsthandelaars en grote veilinghuizen meegingen in het naziprogramma.

Na de oorlog keerden sommige schilderijen terug naar ons land. De meeste vooraanstaande Belgische musea hebben stukken die ooit in nazi-Duitsland waren. Tal van stukken raakten zoek of zitten nog steeds in buurlanden. Andere hebben hun weg gevonden naar grote Amerikaanse musea. Dit voorjaar ontdekte Sels dat er een geroofd aquarel van Félicien Rops in de KBR zat. En de Belgische Memling die Hermann Göring bij zich had toen de Amerikanen hem arresteerden, waar zou die naartoe zijn?

Hoorzitting

Lees het artikel waarin Sels bericht over de vondst in de KBR, en het artikel dat volgde op de parlementaire vraag in het Vlaams Parlement. U kunt uiteraard ook deze zitting van de Commissie Cultuur, Jeugd, Sport en Media zelf opnieuw bekijken. Of het verslag lezen. Uit die commissievergadering blijkt dat Vlaams minister van Cultuur Jan Jambon de roofkunst uit de Tweede Wereldoorlog expliciet in zijn Beleidsbrief wil opnemen. Met andere woorden: wil u zich optimaal voorbereiden op wat mogelijks komen gaat, is deze lezing een uitstekend begin.

Praktisch

  • Donderdag 12 november om 19.30 uur, Zaterdagplein 6, Brussel. Inschrijven: Korei, 02 380 22 09, www.korei.be 
  • Vrijdag 13 november om 13.00 uur, Kasteel La Motte (Westrand Cultuurcentrum Dilbeek), Lumbeekstraat 20, Sint-Ulriks-Kapelle. Inschrijven: www.westrand.be 

Foto: Duitse oorlogsbuit in de Schlosskirche van Ellingen. U.S. Department of Defense. Department of the Army. Office of the Deputy Chief of Staff for Operations. U.S. Army Audiovisual Center. ca. 1974-5/15/1984. Wikimedia Commons, publiek domein.

Roel Daenen