1001 Erfgoednachten: de trailer

Foto: Vrije basisschool Beke, Karel Verhoeve

Geen Erfgoeddag afgelopen weekend, u las het al in onze berichtgeving. Nochtans keken er heel wat mensen in heel Vlaanderen en Brussel reikhalzend uit naar dit evenement. Onder hen ook heel wat kinderen en leerkrachten, want in vier scholen verspreid over Vlaanderen zou er dit jaar een bijzonder toonmoment plaatsvinden. 

Om de deelnemende kinderen en scholen toch een hart onder de riem te steken, lanceren we in deze blog de trailer 1001 Erfgoednachten. Deze film geeft u een kleine inkijk in enkele bijzondere artistieke trajecten. 

Een nieuw licht op lokaal erfgoed

Vier klassen uit vier verschillende regio’s dompelden zich onder in het lokale erfgoed en werden dankzij hun lokale erfgoedcel of museum en MUS-E Belgium, gespecialiseerd in participatieve kunsten, gekoppeld aan een kunstenaar. Vervolgens legden ze samen een traject af waarin ze in cocreatie een eigen interpretatie gaven aan lokaal erfgoed. Een deel van het traject was klaar voor de coronacrisis toesloeg. Het leverde alvast waardevolle zaken en impressies op. Tekenden present: de leerlingen van het tweede middelbaar van het Koninklijk Atheneum Antwerpen, ’t Kraaiennest in Grembergen, de vrije basisschool in Beke en de gemeenteschool De Toetertrein in Nazareth

Volgens leerkracht Nele Moenaerts, leerkracht in de vrije basisschool in Beke, bieden dit soort projecten een absolute meerwaarde omdat ze aanzetten tot exploratie van de geschiedenis van de leefomgeving. Ze vertelt: “Het is een bijzonder fijne manier om het lokale erfgoed op een creatieve manier te verwerken. Bovendien zorgt het voor een verbinding tussen de school en de lokale gemeenschap. Ook het feit dat een kunstenaar nieuwe technieken in de klas brengt waarmee de kinderen anders niet in aanraking zouden komen, is een extra pluspunt.”

Sofie De Veirman, verantwoordelijke van Erfgoedcel Dendermonde onderstreept dat de samenwerking met de verschillende partners een toegevoegde waarde biedt.

Diverse betekenissen dankzij 'De Nacht'

In Antwerpen ontwierpen de leerlingen kostuums die verband hielden met  de thema’s 'nacht' en 'angst'. De leerlingen haalden hun inspiratie voor de kostuums bij de voorwerpen uit de collectie van het MAS - Museum aan de Stroom waar ze later trouwens nog steeds tentoongesteld zullen worden. In Grembergen werd er specifiek gewerkt rond een figuur uit het Ros Beiaard. Vroeger werden daar bijzondere maskers gemaakt waarmee de boze geesten verdreven werden en de kinderen maakten daarvan hun eigen interpretatie uit recuperatiehout.

De leerlingen van de vrije basisschool in Beke haalden dan weer hun inspiratie uit het textielverleden van de regio. De link met het thema van Erfgoeddag 2020 is een spel van licht en donker, dat refereert naar 'een goede' en 'een slechte wereld'. De zijderups, gekozen omwille van haar gedaanteverandering, loodste de kinderen doorheen de nacht. Met veel creativiteiten enthousiasme maakten ze een reeks persoonlijke nachtwezens. 

De veilige omgeving waarin de kinderen werken leert hen volgens de kunstenaars om "op zichzelf te vertrouwen. Iedereen kan ideeën voorstellen en niets is ‘goed’ of ‘fout’. Ze kunnen zich creatief ontplooien. Verder leren ze ook over wat cultureel erfgoed is en welk cultureel erfgoed er in hun onmiddellijke omgeving te vinden is.” Voor de creatieve vertaling van de projecten zorgden  Michèle Matyn, een beeldend kunstenares die gebruikmaakt van diverse technieken; Hannes Goffin, beeldend kunstenaar en theatermaker; Loes Deckers, textielkunstenaar en illustratrice en Katelijne De Corte, beeldend kunstenares.

Prikkelende trailer

De kinderen waren dus helemaal klaar voor een spetterende Erfgoeddag. Het toonmoment, voorzien voor het weekend van 25 en 26 april, kan omwille van de coronamaatregelen niet plaatsvinden. Maar laat dit u vooral niet tegenhouden om te genieten van deze trailer, die werd gemaakt op basis van de sessies die reeds achter de rug zijn:


De Coördinatie Erfgoeddag dankt alle leerlingen, leerkrachten, kunstenaars en erfgoedpartners die intensief meewerkten aan de projecten. De inspanningen zijn zeker niet voor niets geweest. Erfgoeddag leefde in de hoofden van vele kinderen, leerkrachten en kunstenaars. Het lokale erfgoed kwam op een andere manier tot leven dankzij samenwerking, engagement en creativiteit, zonder twijfel enkele belangrijke pijlers van Erfgoeddag. 

Foto: Vrije basisschool Beke, Karel Verhoeven

tine vandezande