De tocht van De Steenschuit. Het schip is het middel, de sociale impact het doel
De reconstructie van de replica’s wordt mogelijk gemaakt door diverse stagiairs houtbewerking die via de samenwerking met Vlotter, een organisatie die leefloners wil activeren, de weg naar Boom vinden. Ook de Provinciale Technische School Boom, die jonge scholieren stimuleert om mee te werken aan een concreet project, levert helpende handen. Daarnaast brengt ook Pegodo, een organisatie die mensen met autisme in de samenleving wil integreren, nieuwe krachten aan, die mee helpen om de schepen te bouwen. Bar Veritas zorgt dan weer voor de technische expertise rond scheepsbouw.
Het hele erfgoedluik wordt gedragen door vrijwilligers en gidsen die het erfgoedverhaal mee uitdragen. Zij maken het watererfgoed van de Rupelstreek in Boom en ver daarbuiten bekend. Dankzij hen wordt het erfgoed gekoesterd.
Het schip is het middel, de sociale impact het doel
Kurt besluit dat hij zijn ervaringen rond het inzetten van sociale tewerkstelling voor (erfgoed)projecten graag wil delen met collega-erfgoedzorgers. Hij geeft alvast mee dat het belangrijk is om samen te werken met een sociale gespecialiseerde partner. Zij kunnen vanuit hun expertise de diverse problematieken herkennen en daar ook naar handelen. “Want”, zo stelt hij, “als de problematieken te groot worden, kan je mensen niet in jouw verhaal dwingen. Verplaats je vooral in het hoofd van de mensen die je bij je project wil betrekken. Zo werk je constructief mee aan een oplossing voor maatschappelijke problematieken. Bij De Steenschuit is het bouwen van een schip, het middel geworden, en de re-integratie op de arbeidsmarkt het doel. Daarom werkt dit zo goed.”
Meer weten? www.desteenschuit.be, Kurt.vancamp@desteenschuit.be