De iconografie van Pater Damiaan: een (wit) mouwtje aan de historische realiteit gepast

Een van de pronkstukken van het Damiaanmuseum in Tremelo is het enorme wandtapijt naar ontwerp van beeldend kunstenaar Marcel Laforêt, dat ‘De triomf van Pater Damiaan’ voorstelt. Het tapijt meet 385 cm op 240 cm en leest als een modernistisch stripverhaal over Damiaans leven. Een opvallend detail is de witte kleur van Damiaans pij. De Picpussen - de orde waartoe Damiaan behoorde - namen pas in het begin van de 20e eeuw het witte kloosterhabijt aan. Op alle authentieke foto’s van Damiaan was hij echter in het zwart gekleed. Op het wandtapijt (dat n.a.v. van de Wereldtentoonstelling te Parijs in 1937 gemaakt werd) zie je Damiaan verschillende keren afgebeeld, en telkens in het wit. Dat is een anachronisme. Motieven van herkenbaarheid en religieuze rekrutering speelden een rol in deze ‘aangepaste’ representatie.

Leestip: ‘Pater Damiaan op de wereldtentoonstelling van Parijs 1937. Een studie van het Damiaantapijt naar ontwerp van Marcel Laforêt, uitgevoerd door het atelier Chaudoir”, tentoonstellingstekst van Patrik Jaspers naar aanleiding van de expo ‘Pater Damiaan op de wereldtentoonstelling Parijs 1937, Nationale Held, Nationaal Kunstambacht’ tussen januari en augustus in het Damiaanmuseum, Tremelo.

Vrije tags
beeldvorming
Erfgoeddag 2010
FAKE?
heiligen
Pater Damiaan