Dig It Up met je sociale media

19 en 20 februari 2018 vonden de jaarlijkse Dig It Up inspiratiedagen van Cultuurconnect plaats. Op deze tweedaagse voor cultuurprofessionals maak je niet alleen kennis met nieuwe trends en tools maar is er ook aandacht voor het strategische beleid rond digitale cultuur.

In het kader van Erfgoeddag gingen wij naar huis met vier tips voor ons socialemediagebruik in de aanloop naar 22 april 2018.

Facebookevenement

Maak zo gauw mogelijk een Facebookevenement aan. Alle Erfgoeddagdeelnemers ontvangen begin maart een bericht over de status van hun activiteit. Zo kunnen geïnteresseerden de datum tijdig vrijhouden in hun agenda. Zij krijgen dan ook een melding wanneer je updates post. Wist je trouwens dat een Facebookevenement ook voor naamsbekendheid bij een nieuw publiek kan zorgen? Dit omwille van de lokale suggesties die Facebook aan zijn gebruikers aanraadt. Wanneer je ‘Erfgoeddag Vlaanderen en Brussel’ (@erfgoeddag) aanduidt als mede-organisator kunnen geïnteresseerden je Erfgoeddagactiviteit ook ontdekken via de Facebookpagina van Erfgoeddag.

Hou in het achterhoofd dat een Facebookevenement relatief is. De helft van ons internetgebruik bevindt zich op sociale media, maar het andere deel spenderen we op Google. Google ondersteunt socialemediakanalen vaak niet volledig, dus je Facebookpagina of Instagramaccount zal moeilijk bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Een website blijft dus cruciaal. Dat is ook de plek waar mensen op zoek zullen gaan naar meer info en zich zullen inschrijven. Een Facebookevenement is vaak vooral sociaal relevant.

Alles draait rond netwerken

Sinds enkele recente aanpassingen binnen Facebook is het belang van een community nog gegroeid. Je bereik hangt af van de mate waarin mensen je boodschap delen en daarop reageren. Hoe je die interactie dan stimuleert? Misschien kan je ambassadeurs en influencers eens overwegen?

  • Ambassadeurs zijn mensen die dicht bij je organisatie staan en echt gepassioneerd zijn door wat je doet. Zij vertegenwoordigen je organisatie mee naar buiten en staan voluit achter wat jullie doen.
  • Influencers kunnen omwille van hun groot netwerk binnen jouw specifieke doelgroep je initiatief op een andere manier naar het publiek uitdragen.

Wist je trouwens dat 95% van je volgers nooit je Facebookpagina bezoekt? Mensen zien je berichten vooral via de newsfeed. Je hoeft ook helemaal niet wakker te liggen van het aantal volgers dat je pagina heeft. Mensen die je pagina volgen maar nooit in interactie treden zorgen er net voor dat wie wél geïnteresseerd is, je berichten minder zal te zien krijgen omdat het Facebookalgoritme je bericht dan als ‘niet interessant voor volgers’ beschouwt.

Stel een socialemediastrategie op

Dat een degelijke communicatieaanpak een goede planning vraagt, is niets nieuws. Maar wist je dat je hiervoor de ‘koopcyclus’ van de klant in het achterhoofd kan houden? We gebruiken met z’n allen niet dagelijks sociale media om daar verkooppraatjes zoals ‘schrijf nu in’, ‘binnen x dagen’ of ‘kom nu’ te lezen. Wat we wél online lezen zijn boeiende nieuwtjes, een blik achter de schermen, advies en andere duidende achtergrondinfo. En eigenlijk zetten dat soort berichten je evenement even goed in de kijker als ‘schrijf nu in!’ berichten.

Deel je inhoud daarom op voor twee types publiek. Een nieuw publiek kan je aanspreken met duidende achtergrondinfo en door terug te blikken naar vorige edities. Je bestaand publiek hou je bijvoorbeeld geïnteresseerd door het tonen van een blik achter de schermen, uitdiepende context of randinformatie.

Die berichten kan je dan op drie manieren formuleren.

  • Appreciatiegericht, zoals bijvoorbeeld context, uitdiepende inhoud, achter de schermen …
  • Aandachtgericht zoals bijvoorbeeld wist-je-datjes, oproep …
  • Actiegericht zoals bijvoorbeeld 'schrijf je hier in'.

Een combinatie van deze vijf resulteert in relevante, boeiende inhoud die triggert.

Is dat niet veel werk?

Met wat wekelijkse planning raak je al een heel eind. Je kan vlot het overzicht bewaren via een contentkalender in Excel zoals bijvoorbeeld deze. Planning resulteert niet alleen in beperktere druk maar zorgt ook dat de kans dat je in herhaling valt, kleiner is. Tools zoals Hootsuite of Buffer bieden je extra ondersteuning in het inplannen en opvolgen van je kanalen.

En verder

Leer je graag bij over een optimaal gebruik van sociale media? I Like Media organiseert regelmatig boeiende vormingen rond digitale communicatie. Hier kan je ook de presentaties die ze maandag gaven, nalezen. Hun wekelijkse nieuwsbrief zit boordevol tips en inspiratie voor een sterke online aanwezigheid.

Graag zelf aan de slag nu? Zichtbaarheid van een evenement is cruciaal, hier kan je het promotiemateriaal van Erfgoeddag in verschillende formaten downloaden. Zoek je bepaalde inhoudelijke of visuele ondersteuning en vind je die niet terug? Dan kan je ons ook altijd een seintje geven via info@erfgoeddag.be.