Wordt verwacht: Gents Universiteitsmuseum opent met Van Eyck

Beeld op het GUM (c) GUM

Noot van de redactie, dd. 26/03/2020: deze blogpost werd gepubliceerd op 29 januari. Intussen werd duidelijk dat de opening van het GUM moet worden uitgesteld omwille van de geldende coronamaatregelen. Actuele informatie vindt u op https://www.gum.gent/nl

In maart 2020 is Gent een nieuw museum rijker. Het gloednieuwe Gents Universiteitsmuseum (GUM) staat midden in de Gentse Plantentuin, om de hoek van MSK Gent en S.M.A.K. Het opent de deuren op zaterdag 21 en zondag 22 maart.

Het GUM wordt een museum over wetenschap, onderzoek en kritisch denken, waar de bezoeker kan ontdekken dat wetenschap het resultaat is van vallen en opstaan, twijfel en verbeelding. Het wil de dialoog tussen kunst, wetenschap en samenleving versterken. Het skelet van vinvis Leo (2018) dat werd geïnstalleerd in de Sint-Baafskathedraal en begeleid werd door een gedicht van Peter Verhelst was alvast een voorproevertje.

Het museum zal een inkijk geven in de unieke wetenschappelijke collecties van de universiteit, van biologie tot etnografie, van geneeskunde tot psychologie. Daarnaast kan het grote publiek onder meer een uitgebreid programma lezingen, rondleidingen, debatten en workshops verwachten. Het GUM werkt hiervoor samen met de universiteit, maar ook met andere culturele, sociale en educatieve organisaties.

Van Eyck in de diepte

(c) GUM

Samen met de feestelijke opening van het GUM opent ook een pop-uptentoonstellingtentoonstelling over de Vlaamse Meesterschilder Jan Van Eyck. Al is Jan Van Eyck een briljante schilder, hij is jammer genoeg ook bekend geworden als ‘de schilder die de wetten van het perspectief niet kende’, in tegenstelling tot zijn Italiaanse collega-schilders … Maar ís dat ook echt zo?

In deze pop-upexpo in het kader van het themajaar OMG! Van Eyck was here zet het GUM de architectenbril op om Jan Van Eycks schilderkunst aan een wetenschappelijk analyse te onderwerpen. Kende Van Eyck inderdaad de wetten van het perspectief niet, zoals algemeen wordt aangenomen? Waarom voelt zijn werk dan zo harmonieus? 

Met deze onderzoeksvragen gaat architect Patrick Seurinck aan de slag. Studenten uit de architectuuropleiding van de UGent helpen hem. Samen formuleren ze een krachtige hypothese. Jan Van Eyck verschijnt erin als een wetenschapper die voorzichtig schipperde tussen de wetten van de harmonie en de wetten van het perspectief.

De pop-up confronteert hun wetenschappelijke analyse met het artistieke onderzoek van vier hedendaagse kunstenaars. Net als Van Eyck zoeken Stijn Cole, Katelijne de Corte, Lieven Lefere en Paul Robbrecht naar een eigen perspectief. De bezoeker krijgt vier unieke en nooit eerder gepresenteerde topprestaties uit de hedendaagse kunsten te zien. Leiden de zoektochten tot harmonie? Of toch frictie? Het GUM nodigt de bezoeker uit om zelf zijn eigen onderzoek uit te voeren.

Meer info

Website GUM - Gents Universiteitsmuseum

Bron: eigen berichtgeving / persbericht GUM
Foto's: (c) GUM

Julie Lambrechts