Erfgoedspelen en zoektochten maken

Een speurtocht, een zoektocht of een raadsel zijn allemaal spelconcepten die u ook kunt toepassen op een erfgoedspel. Net als een 'gewoon' spel is een erfgoedspel uiteraard bijzonder leuk om te spelen. Als toemaatje hebben de spelers van een erfgoedspel na afloop ook nog eens iets bijgeleerd over erfgoed en kennen ze het verhaal achter bepaalde voorwerpen (objecten), personen, bijzondere plekken of gebeurtenissen.

Bent u op zoek naar een leuk spelconcept? Zoek dan inspiratie in de SpelenSite. Of misschien bent u zelf wel creatief en bedenkt u eigenhandig een nieuw spelconcept. 

Aan welke voorwaarden moet een spel voldoen als u de ErfgoedApp wilt gebruiken?

  • Het spel is leuk maar brengt de spelers ook voldoende bij over erfgoed. Het is dus een erfgoedspel.
  • Het spel wordt aangeboden door een erfgoedorganisatie, toeristische dienst of erfgoed- of cultuurdienst van een gemeente/stad.
  • De makers houden rekening met de veiligheid van de spelers.
  • Het spel is gratis om te spelen. Een museum of tentoonstelling kan uiteraard een toegangsprijs vragen maar mag geen geld vragen om het spel te mogen spelen.
  • Het spel wordt publiek aangeboden in de ErfgoedApp en verschijnt dus bij de tours.
  • De inhoud van het spel is origineel en de auteursrechten zijn in orde.
  • Het spel kan gespeeld worden door verschillende doelgroepen zoals gezinnen, kinderen, jongeren of jeugdbewegingen. Ook volwassenen spelen graag een spel. Vermeld zeker de doelgroep bij de touromschrijving. U kan ook meerdere spelen aanbieden als u dat wil.

Ter ondersteuning van het spel kan de ErfgoedApp:

  • opdrachten geven, bv. met een filmpje of geluidsfragment.
  • punten bijhouden zodat u deelnemers een cadeautje kunt geven als ze een aantal punten verzameld hebben. Punten kunt u bv. geven als deelnemers een opdracht juist uitvoeren, bij een bepaalde plek komen of iets scannen. Bij een fout antwoord kunt u geen punten geven of punten weer terug afnemen.
  • spelers naar de juiste plek(ken) brengen via de kaart in de app.
  • met behulp van gps-punten (detectie radius aan) of beacons opdrachten openen als deelnemers op een bepaalde plek aankomen.
  • de volgende plek pas zichtbaar maken op de kaart als deelnemers op de vorige plek zijn geweest of een opdracht juist hebt uitgevoerd.
  • bepaalde plekken onzichtbaar houden op de kaart zodat de spelers ze zelf moeten zoeken. De app toont dan een pop-up als de spelers de plek gevonden hebben.
  • een voorwerp of object laten zoeken via de scanfunctie van de Erfgoedapp, bv. in een tentoonstelling.
  • spelers een vraag laten beantwoorden met meerdere oplossingen.
  • via de scratch het juiste antwoord laten zoeken (bv. in een schilderij).
  • een nauwkeurige locatiebepaling via beacons.
  • nummercodes laten invoeren via het keypad.
  • ...

Hoe kunt u een leuk en mooi spel maken met de ErfgoedApp?

  • Zorg voor een mooi grafisch design. Maak daarvoor gebruik van deze tips of bekijk de voorbeelden en tours in de app.
  • Leuke video's of kwalitatieve geluidsfragmenten maken het spel nog leuker om te spelen.
  • Zorg voor een goed evenwicht tussen het gebruik van de app door de spelers en de interactie met de omgeving zoals een museum, tentoonstelling of stad/dorp ...
  • Een spel in de ErfgoedApp bestaat steeds uit meerdere afzonderlijke opdrachten, plekken ... Maak dus geen al te uitgebreide scenario's.
  • De ErfgoedApp heeft geen vaste template. Hierdoor kunt u heel origineel en creatief zijn. Besef wel dat een goed spel maken heel wat voorbereiding en werk vraagt. Denk eraan dat u scènes zal moeten aanmaken in de ErfgoedApp-manager maar daarnaast ook zal moeten zorgen voor bv. een reeks uitnodigende filmpjes, goede opdrachten en een mooie grafische uitwerking.
Oehoe de mascotte van de ErfgoedApp

Aan de slag met Oehoe

Wil u graag een tour maken voor de doelgroep 6 tot 11 jaar (lagereschoolleeftijd), voor gezinnen of voor scholen? Dan kunt u de Oehoe-mascotte gebruiken om uw tour nog aantrekkelijker te maken. U gaat daarvoor op dezelfde manier te werk als bij een gewone ErfgoedApp-tour. Neem vooraf wel contact op met Bram om de verschillende poses van Oehoe in hoge resolutie te ontvangen. Nog dit:

  • Een Oehoe-tour heeft 'Oehoe' in de titel staan. Zo is de tour gemakkelijk vindbaar voor ErfgoedApp-gebruikers.
  • Een Oehoe-tour heeft een fijn spelelement maar deelnemers leren ook iets bij over erfgoed, kunst of natuur. 
  • Volg eventueel de workshop Erfgoedspelen maken. 
  • Op het einde van de tour krijgen de deelnemers een Oehoe-aandenken, bv. aan de ontvangstbalie van uw organisatie of verstopt in een kist. De code voor het openen van die kist kan bv. verkregen worden via de gamification van de ErfgoedApp.
Oehoe aandenken

Het Oehoe-aandenken

Zeg nu zelf, niets zo leuk dan een mooie beloning na een inspanning. Een aandenken maakt van de Oehoe-tour voor kinderen dan ook een echte topper. Kriebelt het om aan de slag te gaan met Oehoe en zelf een Oehoe-tour te ontwerpen? Wacht dan niet te lang, want de eerste Oehoe-tours krijgen gratis een promotiepakket van Oehoe met daarin:

  • Een A5-showcard van Oehoe om op de balie te zetten.
  • Een pakket Oehoe-medailles. Deze duurzame medailles zijn geproduceerd in een FabLab met een lasercutter en voorzien van natuurlijk jutekoord. FARO biedt het ontwerp ook aan als OpenDesign zodat u de medailles ook zelf kan produceren in een FabLab in uw buurt. Het zal ook mogelijk zijn om extra medailles bij FARO te bestellen aan kostprijs.
  • Ronde Oehoe-stickers.