Informatie aanmaken via de ErfgoedApp-manager

ErfgoedApp manager
content

Login aanvragen en inloggen

Hebt u nog geen login voor de software van de ErfgoedApp-manager? Mail dan naar bram@faro.be of volg een workshop ErfgoedApp, augmented reality en erfgoedbeacons. Tijdens deze workshop ontvangt u bovendien gratis een eerste  erfgoedbeacon. Een login is niet persoonlijk maar voor een organisatie, u kan inloggen met meerdere collega's onder dezelfde login en zo samenwerken.

Om gebruik te kunnen maken van de ErfgoedApp moet uw organisatie aan de volgende voorwaarden voldoen:

  1. Uw organisatie is een erfgoedorganisatie (musea, archief, erfgoedbibliotheek, heemkundige kring,...), regionaal landschap, toeristisch bureau of cultuurdienst van een gemeente of stad in Vlaanderen of Brussel.  
  2. U gebruikt de ErfgoedApp enkel voor het aanbieden van informatie bij erfgoed.
  3. U zorgt ervoor dat al uw informatie voldoet aan het auteursrecht en u alle rechten heeft om de informatie publiek te maken.

Behoort uw organisatie niet tot de doelgroep vermeld onder punt 1? Contacteer bram@faro.be en leg kort uit waarvoor u de ErfgoedApp wil gebruiken. We willen bewaken dat de content die in de app zit en de tours die worden aangeboden de focus op Erfgoed hebben. Kijk in de ErfgoedApp wie de app gebruikt en hoe.

Inloggen doet u via https://manager.erfgoed.app. Kies vervolgens Beacon, Scan (augmented reality), Gps-punt of Audio sync. U maakt nu uw eerste model aan. Meerdere modellen verbinden we door een tour aan te maken. Voorbeelden van een tour zijn bv. een topstukkenroute, een schattenjachtspel of een kinderrondleiding. Een tour kan bestaan uit meerdere Beacon, Scan- en Gps-modellen. 

Enkele aandachtspunten:

  • Via de ErfgoedApp stelt u de informatie/multimedia gratis ter beschikking aan uw bezoekers, u mag informatie niet betalend ter beschikking stellen. U mag uiteraard wel inkom vragen voor uw tentoonstelling of museum. Indien u gebruikmaakt van de ErfgoedApp voor huur en leentoestellen kan u wel huur vragen voor uw toestel maar moet u de informatie ook aanbieden via de gewone versie van de ErfgoedApp voor bring your own device.
  • De ErfgoedApp heeft een ruime doelgroep. Aanstootgevende informatie en multimedia is niet welkom in de ErfgoedApp. U moet ermee rekening houden dat apps zoals de ErfgoedApp worden gecontroleerd door Google en Apple.
  • De ErfgoedApp gebruikt QR-codes om te testen (met uitzonderling van AudioSync), maar meestal niet voor publieke tours of bezoeken. De app kan objecten zelf herkennen en heeft dus geen QR-codes nodig maar u kan ook werken met QR-codes als u dat wil. Wanneer u de ErfgoedApp gebruikt in een tijdschrift of boek hebt u één QR-code nodig om de tour te starten. De scanfunctie van de ErfgoedApp kan ook QR-urls scannen, bv. https://erfgoedapp.be en de bijhorende website openen. 

Hoe kiezen tussen scan, beacons, gps-punten, nummers en AudioSync?

Content op de juiste manier aanmaken vormt de belangrijkste eerste stap voor wie content aanmaakt in de ErfgoedApp. En hoewel elke situatie anders is, blijft het een goed idee om te vertrekken vanuit de gebruikerservaring van de bezoeker. Laat u zeker ook inspireren door bestaande tours en advies door FARO. Met deze tips zetten we u alvast op weg:

  • Voor wandelingen of fietstochten buiten gebruikt u best altijd gps-punten. Er verschijnt dan namelijk ook een handige kaart op het scherm. Als de punten dichtbij elkaar liggen (bv. in de binnentuin van een abdij) kunnen outdoorbeacons ook een optie zijn. Het is zeker geen ramp wanneer enkele gps-punten elkaar overlappen: in dat geval verschijnen al deze punten overzichtelijk in de 'dichtbij'.
     
  • Scan is een zeer fijne en vaak gebruikte oplossing. Deze functie biedt u namelijk een extra optie die u bij beacons en gps-punten niet hebt. We noemen dit de augmented reality modusals u bv. een schilderij scant en bekijkt door uw smartphone, blijft u het echte schilderij zien met daarop bv. enkele knoppen. Indien de objecten die u scant te klein zijn en de augmented reality modus geen meerwaarde heeft, kunt u de functie eenvoudig afzetten. U kunt de content dan op dezelfde manier aanmaken (in PixLive) als bij beacons en gps-punten. Op die manier gebruikt u de scan om enkel het object te herkennen. De ErfgoedApp kan ook QR-codes erkennen en gebruiken.
     
  • Scan is minder geschikt voor grote 3D-objecten buiten (bv. een gebouw). De scantechnologie is zeer kwalitatief maar heeft ook haar beperkingen. Houd er rekening mee dat een landschap kan veranderen en dat een object er anders uitziet in het volle zonlicht. Binnenshuis levert dit zelden problemen op maar buiten moet u de objecten nog beter uitkiezen en testen. 
     
  • Beacons gebruiken we meestal als scan of gps-punten geen optie zijn. Beacons zijn nauwkeuriger dan gps en worden meestal in tentoonstellingen binnen gebruikt (waar gps niet werkt) of bv. in een toren. Omdat u de beacons omhoog moet hangen en instellen vraagt deze toepassing wat meer werk. Denk eraan dat u de beacons ook zal moeten onderhouden: zo moeten de batterijen na enkele jaren vervangen worden. Beacons werken via bluetoothtechnologie. 
     
  • Het gebruik van nummers kan soms een oplossing zijn waar scan, beacons en gps niet mogelijk zijn, bv. in een vitrine achter glas met veel verschillende kleinere objecten dichtbij elkaar. Nummers zijn geen specifiek content-item en kunnen, indien u dit voorziet in uw tour, gebruikt worden om beacon, scan of gps-punten te openen. We raden aan om beaconcontent te maken indien u enkel met nummers gaat werken (u moet dan wel één beacon bestellen om dit te kunnen doen). Scan is eventueel ook nog mogelijk maar kan zorgen voor een extra pop-up wanneer u het eerste punt opent en de bezoeker nog nooit de scan-knop gebruikt heeft. 

Twijfelt u nog steeds? Lees dan zeker verder in deze DIY, doe enkele tests of vraag Bram om advies.