KMSKA lanceert eerste museumhackathon in België

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) organiseert een marathon voor het ontwikkelen van een digitale bezoekerstool. De deelnemers komen samen op één locatie en krijgen slechts 28 uur de tijd om hun project uit te werken. Iedereen kan deelnemen aan deze hackathon. Het winnende team ontvangt een reischeque.

Tour de France

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) roept iedereen die graag games, software- en webapplicaties ontwikkelt, op om een digitale bezoekerstool uit te werken. Teams van amateurs, studenten of professionals kunnen deelnemen. De tijd is beperkt tot 28 uren (weekend van 30 en 31 mei) en de ontwikkeling van het product gebeurt in de Koningin Fabiolazaal in hartje Antwerpen, de locatie van de tentoonstelling Tour de France.

De digitale toepassing – een web-app, een native app of een game voor smartphone of voor tablet – moet het kijken naar, het ontdekken en ervaren van de kunstwerken stimuleren. Het resultaat kan alles zijn, maar aan het einde van de hackathon op zondagnamiddag verwacht het KMSKA een werkend prototype.

Een professionele jury zal de verschillende creaties op inhoud, vormgeving, technische uitwerking, spitsvondigheid en creativiteit beoordelen. Voor de winnaars is er een reischeque ter waarde van 400 euro.

Hacka-wat?

Hackatons (een samentrekking van 'hack' en 'marathon') zijn bijeenkomsten van software- en website-ontwikkelaars om aan gezamenlijke projecten te werken. Ze ontstonden een tiental jaar geleden in de Verenigde Staten bij grote bedrijven als Apple en Google. Ondertussen zijn ze ook in België ingeburgerd. In Vlaanderen is dit de eerste museumhackathon.

Het wedstrijdreglement en deelnemingsformulier vindt u op de website van het KMSKA. Deelname is gratis, maar voor 18 mei inschrijven is noodzakelijk.

Bron: KMSKA