De terugkeer van de melkbrigade

 

Milleke, melleke, mol... doe de glazen nog eens vol! Met die slagzin veroverde de Melkbrigade begin jaren 1960 de harten van onze jeugd. Deze grootschalige promotiecampagne voor melk groeide uit tot een nooit gezien succes. Vandaag ademt dit verhaal nog steeds nostalgie uit in de herinnering van de Melkwegvaarders van toen. 

In 2009 is het precies 50 jaar geleden dat de Melkbrigade werd opgericht.  Het museum De Oude Kaasmakerij (Passendale) wil die verjaardag niet onopgemerkt voorbij laten gaan.  Met een overzichtstentoonstelling wordt op zoek gegaan naar de rijke geschiedenis van de M-Brigade.

 

Voorafgaand aan de expo werd uitgebreid historisch onderzoek gedaan.  Centrum voor Agrarische Geschiedenis (Leuven) en De Oude Kaasmakerij gingen op zoek naar de plaats van de legendarische reclamecampagne in het collectieve geheugen.  Vele M-brigadiers werden geïnterviewd, maar ook de campagnebedenkers tot zelfs Erebrigadiers zoals Nonkel Bob, Rik van Looy en Paula Semer vertelden hun verhaal.  De getuigenissen leerden een ding: bij ontelbare mensen ligt de Melkbrigade nog steeds vers in het geheugen.

 

Projectresultaten

 

tentoonstelling

De onderzoekresultaten werden op diverse wijzen gepresenteerd.  Het meest zichtbare element was de tentoonstelling “Milleke Melleke Mol… De terugkeer van de Melkbrigade” die op 22 februari 2009 werd opengesteld voor het grote publiek (nog tot en met 29 november 2009).  In de expo kan men de vele herkenbare Melkbrigadegadgets zien, kan men luisteren naar enkele opmerkelijke getuigenissen, ziet men origineel beeldmateriaal uit het VRT-archief,…  Bovendien wordt in de tentoonstelling ook een brug gemaakt naar de start van de nationale kaasreclame (een thema dat in 2010 wordt belicht).  De expo sluit aan bij de huidige publiekspresentatie van De Oude Kaasmakerij en is gratis toegankelijk voor iedereen die het museum bezoekt.

 

Educatief pakket: “van melkbrigade tot Kaasbrigade”

 

De expo loopt doorheen het jaar 2009.  Daarnaast is er ook een permanent luik, een educatief pakket voor het basisonderwijs.  met dit educatief pakket wordt De Oude kaasmakerij als erfgoedsite voor het lager onderwijs ontsloten met behulp van karakteristieke elementen uit de Melkbrigade.  Tijdens de rondleiding – die kinderen uitgedost als kaasmaker volgen – krijgt men melkcommercials te zien, wordt gewezen op het belang van zuivel in een gezonde voeding, zijn er diverse doe-opdrachten,…  Na de rondleiding volgt een zoektocht waarbij de leerlingen aan de hand van 15 vragen de schuilplaats kunnen vinden van een kaasdief.  De vragen zijn zo opgesteld dat de cruciale info uit de rondleiding nogmaals terugkomt.  Wie de zoektocht tot een goed einde brengt wordt opgenomen in de Kaasbrigade en krijgt een beloning.

Het educatieve pakket werd uitgewerkt door Centrum voor Agrarische Geschiedenis in Madoc bvba.

 

Diverse activiteiten

 

Doorheen 2009 werden en worden diverse activiteiten georganiseerd die het project moeten ondersteunen.  Zo was er in maart 2009 een infosessie over osteoporose (ism seniorendienst Zonnebeke en VLAM).  Op Erfgoeddag vindt een reüniedag van Melkbrigadiers plaats en tijdens het najaar zijn er diverse kookworkshops met zuivelproducten. 

 

Publicatie

 

Tijdens de onderzoeksfase werd De Oude kaasmakerij gecontacteerd door diverse uitgeverijen die interesse betoonden in een publicatie over de Melkbrigade.  Hoewel dit niet het hoofddoel was van dit project werd hierop toch ingegaan.  Dit boek werd op freelance basis geschreven en werd dus niet gefinancierd met overheidsmiddelen.  Vandaar dat in de eindafrekening ook geen gewag wordt gemaakt van deze publicatie. 

Leden stuurgroep

VZw Kaas in Passendale

Praktische info

Looptijd van
Organisatienaam
De Oude Kaasmakerij
Contactpersoon
Bart Debruyne
Adres
's graventafelstraat 48 a 8980 Zonnebeke
Telefoon
051/777005
Financieringsbron(nen)

 

Vlaamse Overheid (Ontwikkelingsgerichte projecten Erfgoed

Provincie West-Vlaanderen

VCM – Contactforum voor Erfgoedverenigingen

Eigen inbreng