Iedereen die processies en hun erfgoed ‘op handen draagt’ is van harte welkom op deze netwerkdag.
OP/TIL nodigt u uit om uit uw bubbel te breken, de blik te openen en mee ophef te veroorzaken tijdens OP/HEF, hét event voor cultuurmakers met lef.
In oktober 2024 bundelen de ICOM Internationale Comités CAMOC (Stadsmusea) en COMCOL (Verzamelen) opnieuw hun krachten om het verzamelen en (re)presenteren in en met de stad opnieuw te bekijken.
Webinar over begroten volgens strategische en operationele doelstellingen.
Een succesvolle geefcultuur is het resultaat van het samenspel van drie, op elkaar inwerkende elementen: een stimulerend overheidsbeleid, een adequate fondsenwervingspraktijk én gemotiveerde gevers. Wie over een goed inzicht beschikt over elk van deze drie elementen, heeft de sleutel in handen om...
Hij is vandaag een van de meest invloedrijke auteurs in verband met kritische erfgoedstudies en -praktijk. Hij geeft op 13 februari 2017 een lezing in Bozar, waar hij vervolgens in debat gaat met filosofe Isabelle Stengers en de bezieler van Rotor, Lionel Devlieger. U hebt het al geraden: prof...
Heritage: Critical Approaches van Rodney Harrison is niet toevallig al drie jaar verplichte lectuur voor masterstudenten Erfgoedstudies aan de Vrije Universiteit Brussel. Harrison's snel groeiend oeuvre is deel van het hedendaagse theoretische referentiekader voor wie met erfgoed bezig is. Op...
De voorbije jaren kwamen er in Vlaanderen verschillende nieuwe musea bij. Andere werden grondig vernieuwd. Denk maar aan MAS, STAM, Texture, Red Star Line Museum, In Flanders Fields Museum … Andere grote projecten staan nog in de steigers, zoals het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten van...
Dit boek gaat op zoek naar baanbrekende vakmensen in Vlaanderen. Hun persoonlijkheden, loopbanen en levensparcours. Wie zijn ze, wat doen ze, en wat drijft hen: waarom doen ze wat ze doen? Welke verhalen en ervaringen tekenen hun levenswandel? Waar komen de passie en het meesterschap vandaan? Waar...
Dit praktijkonderzoek doet gerichte beleidsaanbevelingen om impulsen te geven aan het competentiebeleid en de valorisatie van ervaring (werk en economie), opleidingen en begeleiding van individuele talenten (onderwijs), het borgen van kennis en vaardigheden van immaterieel cultureel erfgoed (cultuur...