Inspiratienamiddag publieksonderzoek: samenwerken en informatie delen

publieksonderzoek in musea

Vorige week donderdag vond het lanceringsmoment voor de derde editie van de marketingcursus ‘Vloek of zegen’ plaats bij FARO. Als thematische insteek kozen we ditmaal voor publieksonderzoek.

Nu de focus internationaal steeds meer op het publiek komt te liggen zien erfgoedorganisaties meer dan ooit het belang in van degelijk uitgevoerd publieksonderzoek. Daarnaast komt ook vanuit het beleid de vraag om kennis over de bezoekers of gebruikers te verzamelen via publieksonderzoek.

Ondanks het wegvallen van Laurine van de Wiel van het Van Gogh Museum (jawel, de griepepidemie treft ook Nederland) werd het een boeiende namiddag. Sarah Boiling van the Audience Agency gaf ons een gedetailleerd en genuanceerd inzicht in de wijze waarop erfgoedinstellingen in het Verenigd Koninkrijk gebruikmaken van publieksonderzoek. Daarnaast ging ze specifiek in op de wijze waarop the Audience Agency als non-profit cultural consultants culturele organisaties in het algemeen en musea in het bijzonder probeert bij te staan en te ondersteunen.

Opvallend hierbij was dat veel van de moeilijkheden en obstakels met betrekking tot publieksonderzoek gelijkaardig zijn aan deze in Vlaanderen. Buiten de hele grote musea die over voldoende interne kennis en expertise beschikken, alsook voldoende budget kunnen vrijmaken voor doorlopend onderzoek, blijft het uitvoeren van publieksonderzoek en het aan de slag gaan met de resultaten voor de meeste musea in het Verenigd Koninkrijk problematisch. Het magische recept dat the Audience Agency hen voorhoudt komt neer op krachten bundelen, durven samenwerken en data durven delen!

Aansluitend op de presentatie van Sarah Boiling stelde Alexander Vander Stichele de plannen van FARO voor om publieksonderzoek duurzaam te verankeren in het Vlaamse erfgoedveld, waarbij gebruik wordt gemaakt van een gemeenschappelijke bevragingstool, uniforme vragensets en een standaardmethodologie. Deze aanpak sluit nauw aan bij het door Sarah Boiling gepropageerde model. In onderstaande presentatie vindt u hier meer informatie over. Indien u echter interesse heeft en nog meer informatie wenst over opzet, uitrol en kostprijs neem dan gerust contact op met Alexander.

Naast de plannen van FARO om een uniforme bevragingstool voor publieksonderzoek binnen het erfgoedveld te ontwikkelen, stelde Alexander Vander Stichele ook de ‘Handleiding publieksonderzoek bij cultureel-erfgoedinstellingen’ voor. Het betreft hier een sterk ingekorte versie van het handboekPubliek belicht. Handboek publieksonderzoek voor culturele instellingen’ van Henk Roose en Hans Waege uit 2004. Niet alleen werd de tekst herleid tot de essentie. De methodologie werd eveneens geactualiseerd met het oog op het toenemende succes van elektronische bevragingen. De PDF-versie van de handleiding vindt u hier. Deze handleiding wordt de komende maanden verder aangevuld met de uniforme vragensets die momenteel ontwikkeld worden in samenspraak met mensen uit het erfgoedveld.

 

 
Alexander Vander Stichele
onderzoek
publieksonderzoek
marketing
cultuurmarketing
Vloek of zegen?
vloek of zegen
publieksontwikkeling
Evenement
Opening / lancering
Studiedag
Infodag