TeachArchives.org, inspiratie voor het lesgeven met primaire bronnen

Tussen 2011 en 2013 bracht het project Students and Faculty in the Archives (SAFA) in New York meer dan 1.100 bachelorstudenten naar de Brooklyn Historical Society om er archiefonderzoek te verrichten. De studenten hadden voordien nog geen enkele ervaring met het werken met primaire bronnen uit een archief.

De initiatiefnemers ontwikkelden voor dit project een leermethode die lesgevers aanmoedigde om:

1. Specifieke leerdoelen te formuleren voorafgaand aan het bezoek aan het archief.
2. Bedachtzaam individuele documenten te selecteren (hoe minder hoe beter).
3. Activiteiten op maat van kleine groepen te ontwikkelen.
4. Documenten te laten analyseren door middel van gerichte, specifieke aanwijzingen.

Tijdens het project werden de professoren van drie universiteiten, op wandelafstand van de Brooklyn Historical Society, opgeleid om deze methodiek toe te passen. En met resultaat. Na hun bezoek aan de archieven waren de deelnemende studenten meer betrokken en enthousiast over hun vakken, toonden ze een meetbare vooruitgang in enkele academische sleutelvaardigheden en bereikten ze in hun vakken betere resultaten dan hun jaargenoten die niet hadden deelgenomen. De deelnemende professoren van hun kant leerden een nieuwe best practice om les te geven op basis van archieven en ze werden bedachtzamere en efficiëntere lesgevers.

Al het materiaal van dit project wordt nu met heel de wereld gedeeld op de website TeachArchives.org. Naast een uitleg over de methodiek vindt u er heel wat inspirerende voorbeeldlessen en modeldocumenten én informatieve artikels gebaseerd op deze methodiek.

Bart De Nil