Inspirerende voorbeelden in de strijd voor gendergelijkwaardigheid

Een transmasculiene niet-binaire persoon en een niet-binaire transvrouw, via The Gender Spectrum

Op 8 maart vieren we Internationale Vrouwendag, een dag die helemaal in het teken staat van de strijd voor gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen. Een strijd die nog lang niet gestreden is, zeker niet in het licht van gelijkwaardigheid tussen alle genders.

Enkele FARO-medewerkers laten daarom hun licht schijnen over personen, personages en kunstwerken die het verschil maken.

Marsha P. Johnson

No Pride without Black Trans Lives. Mural van Marsha P. Johnson. Eden, Janine and Jim via Wikimedia Commons, CC BY 2.0

Collega Katrijn, adviseur participatie en diversiteit, vertelt waarom ze het engagement van Marsha P. Johnson genegen is: 

"Ik vind haar levensverhaal indrukwekkend: ondanks alle tegenslagen bleef ze zich engageren voor homo- en transgenderrechten. Ze voerde een moeilijke strijd, die nog steeds niet gestreden is. Gendergelijkheid en erkenning van LGBTQI+ vormen nog op zovele plaatsen een strijdpunt. Haar verhaal inspireert me tot een kritische kijk op genderbeeldvorming en tot meer aandacht voor gelijke rechten.

Marsha P Johnson (1945-1992) was een van de meest prominente figuren van de homorechtenbeweging uit de jaren zestig en zeventig in New York. Ze werd daarbij een pleitbezorger voor dakloze LGBTQI+-jongeren, een situatie die haar niet vreemd was. Al vrij jong voelde ze haar zelfgevoel gesterkt door het dragen van kleding die voor vrouwen was gemaakt. Ze beschreef zichzelf als een homoseksuele persoon en ‘drag queen’ en gebruikte de voornaamwoorden ‘zij/haar’.

Eenmaal in New York voegde Johnson een P toe aan haar naam, van ‘Pay it no mind’ (Let er niet op), dat ook haar motto werd. De onderdrukking van en de angst bij homo’s voor vervolging en geweld zorgden ervoor dat Johnson en lotgenoten in moeilijke omstandigheden leefden. Toch moedigde Johnson anderen aan om hun genderidentiteit te omarmen.

Johnson speelde een rol in het verzet tegen politiegeweld tijdens een inval in The Stonewall Inn in 1969 waar op dat moment veel homoseksuele mannen aanwezig waren. De aanval bracht mee een beweging voor homorechten op gang. Johnson kaartte daarin echter aan dat transgenders en LGBTQI+- personen van kleur nog teveel uitgesloten werden. Johnson werd steeds meer een zichtbaarder en prominenter lid van de homorechtenbeweging en had een grote impact. Ondanks haar opgewekte voorkomen, kende ze veel ontberingen. Toch liet ze er haar belangenvertegenwoordiging niet door verhinderen. Ze overleed op 46-jarige leeftijd. Meer dan 20 jaar later werd haar overlijden officieel onderzocht en kreeg ze waardering voor haar engagement."

Claire Bretécher

Roel, coördinator communicatie, kiest voor Claire Bretécher:

"De Franse stripmaker Claire Bretécher (1940-2020) is een van de grote namen uit de Europese stripgeschiedenis. Ze baande al vroeg haar weg in een toen grotendeels door mannelijke auteurs gedomineerde wereld. En die maakten in de jaren 1960-’70 voornamelijk reeksen met (über)mannelijke, spitsvondige en sterke helden. Vrouwelijke personages waren er niet, op een handjevol klassieke stereotiepe bordkartonnen figuren na. Dat waren ofwel matrones, feeksen of seksobjecten.

Bretécher bracht met spraakmakende reeksen als Agrippine en Les Frustrés (what’s in a name?) daar mee verandering in. Geen spierballengerol voor haar, maar verhalen en grappen over ongelijkheid, de puberteit, feminisme, het moederschap, seksualiteit, geneeskunde, toerisme, esthetische chirurgie en (op de lachspieren werkende) macho's. Samen met haar spitsbroeders uit de stal van Pilote (het befaamde blad dat Rene Goscinny leidde, de scenarist van o.a. Asterix) Marcel Gotlib en Nikita Mandryka richtte ze in 1972 het blad L'Echo des Savanes op, nog zo’n stripmonument. Haar werk is en blijft uiterst actueel, humoristisch en relevant: het ontdekken waard!"

Claire Bretéchter in 1973, © Gilles Desjardins - Eigen werk, CC BY-SA 4.0

Maria von Trapp, Mary Poppins, Erin Brokovich en Frida Kahlo

Mary Martin als Maria von Trapp in de musical 'The Sound of Music', foto door Toni Frissell

Voor onderzoeker Saidja speelden films met vrouwen in de hoofrol een belangrijke rol: 

“Als ik terugdenk aan mijn kinder- en jongerentijd en hoe gelijkwaardigheid daarin een plaats had, komen vooral veel films met een vrouw in de hoofdrol bij mij op. Ik hield van films als The Sound of Music, Mary Poppins, Erin Brokovich en Frida.

Stuk voor stuk verhalen over vrouwen die hun eigen weg zochten in het leven. Die een missie hadden, een duidelijk doel voor ogen. En ja, in elke film kwam ook het gezinsleven aan bod. Maar niet zonder het zoeken naar de juiste balans. Soms geromantiseerd, maar desalniettemin een inspiratie voor mijn eigen leven. Ik besefte het zeker niet toen ik als 6-jarige naar Mary Poppins keek (laat staan dat ik de verwijzing naar de suffragettes al door had), maar het bleef onbewust wel hangen en heeft me gevormd tot wie ik nu ben. En hoe ik intussen met mijn eigen gezin zoek naar een evenwicht tussen werk, vrije tijd en familie.”

!Vrouwenvragen? van Jef Geys

!Vrouwenvragen? door Jef Geys, © galerie Erna Hecey, Brussel

Hildegarde, adviseur educatie en participatie, belicht graag het werk !Vrouwenvragen? van Jef Geys uit 1965:

"Dit werk van Geys doet me des te meer beseffen dat Vrouwendag nodig blijft, en verre van genoeg is. Op een rol papier bundelde hij samen met zijn leerlingen meer dan 100 vragen over de maatschappelijke positie van de vrouw. In de bibliotheek grasduinden ze in kranten op zoek naar vragen, om ze vervolgens te bespreken in de klas.

Jef Geys was leraar plastische opvoeding, maar dit is burgerschapseducatie avant la lettre. De vragen op de lijst zijn nog steeds relevant. Bijvoorbeeld, waarom is de pil niet gratis? De vragen blijven bijna 60 jaar na datum zowel maatschappelijk als politiek haast onaangeroerd. Meer zelfs, er komen alleen maar vragen bij. Zeker als we over de landsgrenzen kijken en geconfronteerd worden met vreselijk onrecht zoals de uitsluiting van meisjes en jonge vrouwen van onderwijs."

Foto's: 

  • Een transmasculiene niet-binaire persoon en een niet-binaire trans vrouw, via The Gender Spectrum
  • No Pride without Black Trans Lives. Mural van Marsha P. Johnson. Eden, Janine and Jim via Wikimedia Commons, CC BY 2.0
  • Claire Bretéchter © Gilles Desjardins - Eigen werk, CC BY-SA 4.0
  • Mary Martin als Maria von Trapp in de musical 'The Sound of Music', Toni Frissell via Wikimedia Commons
  • !Womenquestions?, Jef Geys © galerie Erna Hecey, Brussel
Elien Doesselaere