Zo goed voelt immaterieel erfgoed!

Tanne Sinnaeve tatoeëert © Werkplaats immaterieel erfgoed

Vanaf begin juni 2023 zet Werkplaats immaterieel erfgoed een brede campagne op poten om de term 'immaterieel erfgoed' bekender te maken bij het grote publiek. In Vlaamse en Brusselse stations worden vier affiches als blikvangers verspreid. Allemaal verwijzen ze naar het begrip 'immaterieel erfgoed' en de website immaterieelerfgoed.be. De campagne loopt tot eind september. Naast vier campagnebeelden in de stations, zijn er ook varianten op deze posters in het straatbeeld te zien.

De voorbije weken deed Werkplaats immaterieel erfgoed, samen met verschillende partners zoals erfgoedcellen en landelijke dienstverlenende organisaties, een oproep aan vele honderden liefhebbers en beoefenaars, aan erfgoedgemeenschappen dus, om zelf mee te doen met de campagne en hun eigen immaterieel-erfgoedpraktijken in de kijker te zetten. Hoe? Door een gepersonaliseerde campagneposter op te hangen aan het raam. Als slogan voor de campagne koos de Werkplaats 'Zo goed voelt immaterieel erfgoed'. Want immaterieel erfgoed beleven doet u met al uw zintuigen.

Elk campagnebeeld alludeert op een van die zintuigen:

  • Zo goed klinkt immaterieel erfgoed: manueel klokkenluiden in Roeselare (Veerle Cattry)
  • Zo goed ruikt immaterieel erfgoed: strandbloemen maken (Moyi en Anna)
  • Zo goed smaakt immaterieel erfgoed: de Belgische frietkotcultuur (Luc De Ryck)
  • Zo goed oogt immaterieel erfgoed: tatoeëren als ambacht (Tanne Sinnaeve)
Zo goed klinkt immaterieel erfgoed: manueel klokkenluiden in Roeselare (Veerle Cattry)
Zo goed oogt immaterieel erfgoed: tatoeëren als ambacht (Tanne Sinnaeve)
Zo goed ruikt immaterieel erfgoed: het maken van strandbloemen (Moyi en Anna)
Zo goed smaakt immaterieel erfgoed: de Belgische frietkotcultuur (Luc De Ryck)


Aan deze affichecampagne is ook een promotiecampagne verbonden via de socialemediakanalen van immaterieelerfgoed.be (Facebook en Instagram). Bij de campagne zijn ook twee influencers betrokken,  die al lange tijd hun hart voor tradities online delen.

Op TikTok verzorgt Luna Discovers Belgium vier video’s. Zij 'ontdekt' Belgische tradities voor een (internationaal) publiek en gaat op bezoek bij vier erfgoedgemeenschappen die op De Grote Verzameling staan, een mapping van heel verscheidene immaterieel-erfgoedpraktijken in Vlaanderen. De video’s verschijnen in het Nederlands op de socialemediakanalen.

Daarnaast maakt Lodewijk Deleu vier video’s binnen zijn format 'Journalist.direct'. De video's worden gedeeld via zijn socialemediakanalen en die van immaterieelerfgoed.be. Lodewijk trekt al vele jaren met zijn camera Vlaanderen rond om erfgoed op te speuren, te documenteren en in gesprek te gaan met de erfgoedgemeenschappen. Lodewijk zet in deze videoreeks de immaterieel-erfgoedwaarde nog extra in de verf.

Waarom een campagne?

Steeds meer groeit wereldwijd de aandacht voor het levende erfgoed van tradities, ambachten, rituelen … Daar heeft Unesco veel mee te maken. Twintig jaar geleden werd het startschot gegeven voor een internationale conventie over immaterieel erfgoed, waarin 181 landen de krachten bundelen om beter zorg te dragen voor dit levendige erfgoed. Een van de streefdoelen van Unesco is om met alle landen samen immaterieel erfgoed meer zichtbaarheid en erkenning te geven.

Voor de twintigste verjaardag van de Unesco 2003 Conventie lanceert Unesco zelf een verjaardagscampagne en roept het iedereen op om mee te doen. Want dit levende erfgoed zit dan wel overal, het is nog lang niet bij iedereen bekend. En hoewel veel mensen het evident vinden om zorg te dragen voor erfgoed zoals bv. monumenten of oude kunst, staan ze meestal niet stil bij het erfgoed dat ze zelf doen en dragen. Daar wil de Werkplaats immaterieel erfgoed verandering in brengen met deze campagne, en het feestjaar is een ideale kapstok.

Zelf mee doen?

Hangt u ook graag een poster op van een praktijk waarbij u zelf betrokken bent? Dat kan nog steeds! Bestel hier uw poster.

Foto: Tanne Sinnaeve tatoeëert © Werkplaats immaterieel erfgoed

Elien Doesselaere