Hoezo: immaterieel erfgoed? Over alles wat niét materieel is in cultureel-erfgoedwerking

Musée

De voorbereidingen voor de nieuwe beleidsperiode 2019-2023 voor de cultureel-erfgoedsector draaien op volle toeren. Visies worden gevormd, uitdagingen in kaart gebracht, plannen gesmeed. Opvallend daarbij zijn de vele vragen die bij organisaties lijken te leven over immaterieel-cultureel-erfgoedwerking. Hoe kunnen we immaterieel cultureel erfgoed inbedden in de werking? Wat is precies een immaterieel-cultureel-erfgoedwerking? Of meer nog, waar hebben we het eigenlijk over als we spreken over immaterieel cultureel erfgoed?!

Er zijn immers allerlei immateriële, geestelijke of niet-materiële waarden, dimensies, aspecten en methodes van erfgoed(werking). Ook deze worden steeds belangrijker in de cultureel-erfgoedwerking. Denk daarbij bijvoorbeeld aan erfgoedwerking m.b.t. geheugen en herinneringscultuur; erfgoed, trauma en verwerking; biografisch erfgoed, zowel individueel als collectief; betekenisgeving en emotie; narrativiteit; ideologie; waarden verbonden aan gebouwen; de methode van mondelinge geschiedenis en bronnen die daaruit voortkomen … Welke interessante ontwikkelingen en methodes zijn gelinkt aan dergelijke niet-materiële sporen uit het verleden? En hoe kunnen we hier binnen het huidig beleidskader en de beleidsplannen als sector mee omgaan?

Op 29 september organiseerden FARO en tapis plein vzw een contactmoment om samen na te denken over de vraagstukken die naar boven komen. Tijdens het contactmoment werden de uiteenlopende begrippen, kaders en insteken benoemd; noden werden opgetekend. Ook werd een start gemaakt richting werkbare operationele begripsomschrijvingen.

De presentaties en samenvatting van de vragen kan u hier terugvinden:

Heeft u vragen? Neem contact op met FARO via info@faro.be of tapis plein vzw via info@tapisplein.be.

Foto: Brussel, Art & Marges Museum, aftasten van de grenzen tussen kunst en marge. FARO / Erfgoeddag, editie 2014, foto: Philippe Debroe

faro