Wat knabbelt er aan mijn collectie?

Tapijtkever (Anthrenus verbasci (Linnaes, 1767)). Olei via Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0

Integrated Pest Management (IPM) is een methode om schade door biologische aantasting te beperken of te vermijden. Oorspronkelijk ontwikkeld om voedingsgewassen te beschermen, vond ze haar weg naar de preventieve conservering in de erfgoedsector. Want zowel insecten, schimmels, vogels als knaagdieren bedreigen het erfgoed.

IPM laat zich moeilijk naar het Nederlands vertalen. ‘Geïntegreerde ongediertebestrijding’ wordt het vaakst gebruikt. Maar door de klemtoon op het bestrijden, dreigt men voorbij te gaan aan het geïntegreerde aspect van de methode. Zonder inzet op preventie is elke vorm van bestrijding immers een tijdelijke oplossing, een pleister op de wonde.

Met een uitgebreid dossier in dit lentenummer belichten verschillende deskundigen IPM vanuit een eigen invalshoek. Zo wordt duidelijk dat de juiste identificatie erg belangrijk is. Maar ook dat biologische aantasting net zozeer een zaak van het onroerend als van het cultureel erfgoed is. Op het vlak van het gebruik van insecticiden is er sprake van voortschrijdend inzicht.

En verder in dit nummer

  • De rubriek Sprekend erfgoed brengt hartverscheurende tekeningen uit het concentratiekamp van Buchenwald van de Franse politiek gevangene Georges Despaux.
  • Jurist Bert Demarsin (KU Leuven) licht het recente Belgische restitutieplan van de federale staatssecretaris voor wetenschapsbeleid Thomas Dermine toe en voorziet het van commentaar.
  • Erfgoeddag ’22, op zondag 24 april, en de aansluitende Erfgoeddag-week, beide in het teken van Erfgoeddag maakt school, stevenen af op een recordeditie. Negen deelnemers vertellen over hun plannen.
  • Sinds 2005 laat het grootste museum ter wereld, het Louvre, met de regelmaat van de klok strips op de wereld los. Die handelen over de collectie, de werking, onderzoek … Talloze aspecten van het museum komen aan bod. Een dubbelinterview met de directeur publiekswerking van het Louvre en de uitgever van Futuropolis biedt inzicht. De cover van deze editie van faro is van Nicolas de Crécys album IJstijd.
  • Na Slovenië zoomen we dit keer in op het erfgoedbeleid in Zweden. De nieuwe museumwet maakt onderzoek in musea mogelijk. Meer nog: universiteiten en musea bundelen er hun krachten. Een bijzonder inspirerend model, vindt ook FARO-directeur Olga Van Oost in het commentaarstuk dat ze naar aanleiding van deze aflevering van de rubriek In Europa schreef.
  • Het onderzoekscollectief B-magic brengt verslag uit over het eerste visuele massamedium: de toverlantaarn.
  • De Belgische onderzoeker François Mairesse is een household name in de internationale museologie. Hij woont en werkt in Parijs, wat hem tot een geknipte expat in onze gelijknamige rubriek maakt.
  • Voor de rubriek Het Atelier ging faro dit keer op bezoek in het textielrestauratie-atelier van het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium.
  • Tot slot: wiskundeprofessor Ann Dooms vertelt in de rubriek De erfgoedplek over het beroemde jacquardweefgetouw in de collectie van het Must, het museum voor textiel in Ronse.

Ziet u geen ISSUU-weergave? Klik dan hier.

faro?

faro | tijdschrift over cultureel erfgoed is het tijdschrift van FARO, het steunpunt voor cultureel erfgoed. Het verschijnt viermaal per jaar (maart, juni, september en december), telt gemiddeld 64 pagina’s en richt zich tot het brede cultureel-erfgoedveld in Vlaanderen (archieven, bewaarbibliotheken, documentatiecentra, erfgoedcellen, erfgoedverenigingen, musea, sector volkscultuur …) en iedereen die van ver of nabij daarmee te maken heeft (overheden, pers, media, bibliotheken, scholen …).

faro bestellen kan online of via het telefoonnummer 02 213 10 64. Losse nummers kosten 8 euro, een jaarabonnement (vier nummers) 25 euro. Het tijdschrift wordt ook verkocht via de (betere) boekhandels.

Foto: Tapijtkever (Anthrenus verbasci (Linnaes, 1767)). Olei via Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0

faro