Denk mee na over het Verenigingsloket

De Dansmariekes, Carnaval van Halle. Devierd'n via Wikimedia Commons, CC BY 4.0

De Vlaamse overheid heeft in het najaar van 2021 de aftrap gegeven voor het Verenigingsloket. Dat moet een digitaal loket worden, waar verenigingen alle aanvragen op de juiste plek en slechts eenmaal moeten indienen. Het doel: het verenigingsleven vlotter en overzichtelijker maken. 

Waar gaat het om?

Vlaanderen heeft een rijk verenigingsleven. Er is ook een rijkdom aan ondersteuningsmaatregelen, vanuit verschillende overheden. Naast deze ondersteuningskanalen, moeten verenigingen ook een reeks administratieve verplichtingen nakomen. Met het Verenigingsloket wil de Vlaamse overheid die administratieve verplichtingen verregaand vereenvoudigen. Alle informatie en dienstverlening wordt gebundeld. Bovendien houdt het loket bij welke dossiers of reservaties de vereniging in het verleden heeft ingediend. Nieuwe bestuursleden krijgen zo snel zicht op de historiek van de vereniging.

Het Verenigingsloket richt zich zowel tot vzw’s als tot feitelijke verenigingen. Daarbij komen alle verenigingen in beeld. Denk aan jeugd-, sport- of studentenverenigingen, maar zeker ook aan cultuur- en erfgoedverenigingen.

Input gevraagd

Het departement CJM, dat dit project coördineert, wil het loket uitbouwen in samenspraak met de lokale besturen én de verenigingen. DCJM heeft nu de voornaamste pijnpunten opgelijst, samen met een reeks suggesties om deze pijnpunten weg te werken. Nu vragen ze uw input: bent u het eens met de voorgestelde ideeën, of helemaal niet? En waarom precies? Heeft u zelf andere suggesties? Prima! Surf naar denkmee-verenigingsloket.be en deel uw ideeën voor een eenvoudiger verenigingsleven.

Foto: De Dansmariekes, Carnaval van Halle. Devierd'n via Wikimedia CommonsCC BY 4.0

Gregory Vercauteren