CHARTER Alliance publiceert rapport over Europese onderwijs- en opleidingsprogramma's

Ambachtsman aan het werk. Charter-project.

De European Cultural Heritage Skills Alliance CHARTER, een door Erasmus+ gefinancierd project waarin FARO als partner deelneemt, brengt met Cultureel-erfgoedonderwijs & -opleiding in Europa. Trajecten naar kwalificaties een nieuw rapport uit. 

Onderwijs en opleiding (E&T - Education & Training) staan centraal in alle Blueprint-allianties, initiatieven die zijn opgezet door de Europese Commissie om tekorten aan vaardigheden in bepaalde sectoren in kaart te brengen en na te gaan welke algemene sectorale strategie aan vorming en opleiding kan helpen om de lacunes te dichten. Het CHARTER-project doet dat heel specifiek voor de erfgoedsector in Europa. 

Het nieuwe CHARTER-rapport beschrijft in grote lijnen hoe de opleidingswereld in Europa eruitziet. Het vertelt ook over de  ontwikkeling van de methodologie die het project hanteert om gegevens over opleidingen te verzamelen. De in het rapport toegelichte indicatoren zijn de indicatoren die in de toekomstige opleidingsdatabase worden verzameld. Dit instrument is van essentieel belang voor CHARTER's onderzoek om tekorten aan vaardigheden en lacunes in de cultureel-erfgoedsector op het spoor te komen.

Het volledige rapport is te vinden in de sectie 'Resultaten' op de website van CHARTER.

Over CHARTER

CHARTER, de European Cultural Heritage Skills Alliance, verenigt en vertegenwoordigt de gehele sector van het cultureel erfgoed in Europa. De 47 projectpartners streven ernaar de waarde van cultureel erfgoed duidelijk te maken en een veerkrachtige en toekomstgerichte sector te garanderen.

CHARTER werkt aan de totstandkoming van een duurzame, alomvattende strategie die erop gericht is dat Europa over de nodige vaardigheden beschikt op het gebied van cultureel erfgoed om duurzame samenlevingen en economieën mogelijk te maken.

Het door Erasmus+ gefinancierde project brengt de huidige en toekomstige behoeften van de sector in kaart om de kloof te overbruggen tussen de tekorten aan vaardigheden op de arbeidsmarkt en de opleidingen in het (hoger) onderwijs.

Jacqueline van Leeuwen