Geef studenten de stageplek van hun dromen

Studenten komen blij aangelopen. Foto: Naassom Azevedo via Unsplash

Zoals elk jaar gaat FARO op zoek naar stageplaatsen voor studenten. We delen de lijst met alle docenten in ons netwerk, en zo hebben we al heel wat mensen gelukkig gemaakt. De nieuwe lijst lanceren we in mei, uw stageplaatsen zijn welkom tot 1 mei.

Onze stagelijst werkt, maar alles kan natuurlijk altijd beter. Hoe zorgt u voor een stagebeschrijving waarvoor studenten écht in de rij staan? We leren u  graag de kneepjes van het vak met deze kleine maar handige checklist.

1. Vertrek vanuit de student (en niet vanuit uw eigen organisatie)

 Studenten willen tijdens hun stage twee dingen leren:

  • algemene werknemersvaardigheden, zoals vergaderen, taken plannen, e-mails schrijven, verslagen schrijven … Voor u dagelijks kost, voor studenten een ontdekking.
  • specifieke beroepsvaardigheden, die hun opleiding doorgaans netjes opsomt in een competentieoverzicht.

Natuurlijk heeft u achterstallige taken of onvervulde wensen, maar vraag u wel af of ze aansluiten bij wat een student zoekt. Voor sommige, eerder seriële taken, kunt u beter een jobstudent aanwerven dan de taak als stageplaats aan te bieden.

Welke keuze u ook maakt, bekijk de invulling van de stage altijd vanuit de vraag: 'What's in it for them?'. (En nee, 'achter de schermen meekijken' of 'meedraaien in een geweldig team' is niet concreet genoeg.)

2. Maak een lijstje van concrete taken (in plaats van onderzoekstopics)

Vaak bedenken organisaties mini-onderzoekjes voor hun stagiairs. Dat kan heel zinvol zijn, maar is het echt een weerspiegeling van wat er op de werkvloer gebeurt? Hoe zou u dat concreet aanpassen? In plaats van een onderzoeksrapport maakt u misschien een concreet ontwerp, of een interne vorming? Probeer zo'n realistische werktaak in een stageopdracht om te zetten:

  • Aan welke concrete, liefst afgeronde producten kan de student werken?
  • Welke andere taken kunnen studenten echt laten meedraaien in uw organisatie en kunnen hen dus de algemene werknemersvaardigheden laten oefenen?

De ervaring leert dat opleidingen niet zoveel zin hebben in inventarisatieopdrachten. Hoe relevant ze volgens ons ook zijn, een opleiding zoekt vaak nog net iets meer. Schuif dus zeker nog andere taken naar voren.

3. Maak de stageperiode concreet (geef een duidelijk beeld)

Niets zo demotiverend als helemaal aan je lot overgelaten te worden. Omschrijf dus heel goed op welke manier u de studenten zal coachen. Is er een wekelijks gesprek? Mogen ze meelopen naar vergaderingen? Noteer het en geef een zo concreet mogelijk beeld van hoe de stagetijd eruit zal zien. 

4. Deel uw oproep breed

Uiteraard is uw stageplaats welkom op onze algemene lijst. Maar wellicht is er één specifieke opleiding waarmee u graag zou willen samenwerken. Stuur uw stageplaats dan ook nog eens rechtstreeks. Indien nodig past u de omschrijving aan, zodat het 100% matcht met de opleiding in kwestie. Het overzicht van opleidingen voor onze sector, vindt u hier.

FARO ziet uw stageplaatsen graag komen!

Erfgoedwijzer FARO


Hoe maakt u van een stage een echte win-win? In een dossier op de Erfgoedwijzer wijzen we u de weg: u vindt er informatie over hoe u een vacature opstelt, hoe u die verspreidt, hoe u studenten selecteert en hoe u de stage verder opvolgt.

Foto: Naassom Azevedo via Unsplash

Jacqueline van Leeuwen