Gevonden: erfgoededucator m/v? Conclusies van de reflectiedag op 15 januari 2013

Op 15 januari 2013 organiseerde FARO samen met het M HKA een reflectiedag over de vraag: in hoeverre is de algemene profielschets cultuureducator bruikbaar voor de cultureel-erfgoedsector? En – als het bruikbaar is – welke volgende stappen kunnen we dan zetten? Het werd een gevarieerde dag zoals onderstaande foto’s illustreren.

Aan het einde van de dag kwamen we tot de volgende conclusies:

  • De grote meerwaarde van de profielschets ligt volgens de deelnemers in de opwaardering van het statuut van cultuureducator / erfgoededucator. Het profiel maakt zichtbaar dat er ook andere erfgoededucatoren zijn dan gidsen. Maar tegelijk spraken de deelnemers de wens uit dat het profiel als een hefboom kan fungeren om het juridisch statuut van gidsen te versterken.
  • Heel belangrijk is ook dat dit profiel de meerwaarde van agogische competenties zichtbaar maakt, terwijl men in de sector vaak geneigd is het accent op de inhoudelijke expertise te leggen.
  • De profielschets is praktisch inzetbaar als reflectie-instrument. Het kan ingezet worden om doelen van activiteiten scherper te formuleren en na te gaan of men die doelen daadwerkelijk bereikt. Ook kan het ingezet worden om processen binnen een organisatie te analyseren of te reflecteren over de eigen werking. Hiervoor is wel een bijkomende vertaalslag nodig.
  • De profielschets biedt volgens de deelnemers een kader om de veelkleurigheid van het veld en de eigen positie beter te duiden. Op basis van de zes assen kunnen vergelijkingen met collega’s beter worden gemaakt.
  • Verschillende deelnemers gaven aan de profielschets te kunnen gebruiken bij het formuleren van vacatures, of in te zetten bij de selectie van nieuwe medewerkers. Zij gaven wel aan dat hiervoor de competentieclusters nog concreter moeten worden geformuleerd en dat zij hiervoor ook meer specifieke profielen kunnen gebruiken. Anderzijds is een te grote versnippering ook niet wenselijk. Tijdens de studiedag formuleerden de deelnemers alvast een eerste aanzet tot profielen voor gidsen, educatief medewerkers en coaches.
  • Voor het hoger onderwijs kan het profiel dienen als een spiegel, om na te gaan welk type educatoren de opleiding precies vormt. De deelnemers waren geen vragende partij voor een specifieke opleiding 'erfgoededucator', maar pleitten eerder voor bijkomende accenten in bestaande opleidingen. Hoewel de profielschets eerder geformuleerd lijkt voor opleidingen op bachelorniveau, pleiten de deelnemers er toch voor dat de thematiek ook op masterniveau wordt aangekaart. Wel vroegen de deelnemers zich af of er voldoende arbeidsplaatsen zijn om een meer gespecialiseerd opleidingstraject te rechtvaardigen.


Met dank aan alle deelnemers en sprekers voor hun input tijdens deze reflectiedag!

Jacqueline van Leeuwen