Hoe staat het met CHARTER?

De CHARTER-partners in Zweden. Foto: FARO

CHARTER, European Cultural Heritage Skills Alliance, ging van start in januari 2021. Het doel is om de kloof tussen het onderwijsaanbod en het werkveld in cultureel erfgoed te overbruggen. Meer dan 47 partners uit heel Europa slaan de handen in elkaar om een Skills Agenda voor de toekomst te bepalen, en FARO is erbij!  

Ondertussen zijn we twee en een half jaar verder en is er heel wat gebeurd. Het project lanceerde eerder deze maand een film die de tussenstand samenvat (lees verder onder de video).

Welke concrete resultaten kan CHARTER voorleggen? 

  • Sinds januari 2021 heeft CHARTER zestien officiële bijeenkomsten georganiseerd, waaronder zes regionale workshops. Deze workshops gaven de projectpartners de kans om deel te nemen aan discussies met diverse groepen lokale erfgoedstakeholders. Elke workshop richtte zich op verschillende soorten erfgoed, waaronder industrieel, ambachtelijk, maritiem, immaterieel, digitaal en landschappelijk erfgoed. 

  • Tot op heden heeft het project negen rapporten gepubliceerd. Die omvatten uitgebreide analyses en conceptualiseringen van de erfgoedsector, waaronder de ontwikkeling van het CHARTER-model, dat het erfgoedecosysteem en zijn zes kernfuncties beschrijft. De rapporten behandelen specifieke aspecten van onderwijs en opleiding, zoals Europese kwalificaties, innovatieve/opkomende curricula, kwaliteitsnormen, certificeringen en een uitgebreide analyse van de rollen en dynamiek van erfgoedstakeholders. 

  • Twee databases zijn gemaakt door CHARTER: de Cultural Heritage Literature Collection, die gebruikers gemakkelijk toegang geeft tot bronnen met betrekking tot erfgoedonderwijs en -training, en de Cultural Heritage Education and Training Programmes in Europe database, die informatie samenbrengt over relevante programma's in het hoger onderwijs, beroepsonderwijs en -training en permanente educatie. 

Wat zijn de plannen voor de volgende anderhalf jaar? 

CHARTER wordt in december 2024 afgerond. Tot die tijd werkt het project onder andere aan rapporten over: 

  • acht velden van innovatieve/opkomende onderwijs- en opleidingstopics voor cultureel erfgoed;  
  • een analyse van de hiaten en behoeften in de huidige onderwijs- en opleidingsprogramma's;  
  • toekomstscenario's voor de sector, waarin kansen en uitdagingen als gevolg van onder andere klimaatverandering, circulaire economie en digitale transformatie aan bod komen;  
  • beleidsaanbevelingen met concrete acties en ondersteuningsmaatregelen.  

Wil u CHARTER verder blijven volgen? 

Schrijf u dan in op de nieuwsbrief en/of volg CHARTER via LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram

Jacqueline van Leeuwen