Kwaliteitstip 6 | Analyseer eens een netwerk

Contacten leggen, informatie laten doorstromen en samenwerken, kortom 'netwerken', is niet meer weg te denken uit hedendaags erfgoedland. FARO publiceerde daarover al een artikel en een praktische handleiding. Maar één vraag bleef nog open: hoe kan je de meerwaarde van zo’n netwerk inschatten? Hoe kan je aantonen dat mensen echt iets hebben opgestoken van een netwerk?

Op zoek naar een antwoord op deze vraag, stootten we onlangs op een interessant rapport: Promoting and assessing value creation in communities and networks: a conceptual framework, door Etienne Wenger, Beverly Trayner en Maarten de Laat (Uitgave van het Ruud de Moor Centrum).

De auteurs maken een onderscheid tussen niveaus van waardecreatie in een netwerk:

  1. Meteen zichtbare meerwaarde (concrete tips en acties)
  2. Potentiële meerwaarde (weten waar je informatie kunt vinden)
  3. Toegepaste meerwaarde (aanpassing van eigen werkzaamheden)
  4. Verbetering van de eigen prestaties
  5. Impact op de visie en waarden van de eigen organisatie


Het rapport bevat een overzicht van mogelijke indicatoren voor deze vijf niveaus en reikt ook een methode aan om dit te onderzoeken. Voor ons zeker iets om verder over na te denken!

Op zoek naar meer leestips over netwerking? Neem dan een kijkje in het dossier Organisatieontwikkeling en IKZ.

Jacqueline van Leeuwen
netwerken
IKZtips