Maak kennis met FARO-stagiairs Loucka en Jarne

Loucka en Jarne

Sinds half februari is FARO twee stagiairs rijker. Loucka De Coninck en Jarne Vereeken volgen de bacheloropleiding Idea and Innovation Management aan de Erasmushogeschool Brussel. Ze leren er alles over creativiteit en ondernemerschap. Bovendien beheersen ze de kneepjes van de betere innovatiesessies.

Tijdens hun weken op de (digitale) FARO-werkvloer brengen zij in kaart hoe innovatiegericht het steunpunt is. Ze begeleiden ook twee interne brainstormsessies. In dit bericht vertellen ze u alvast wat ze hebben bijgeleerd. 

Wil u zelf ook graag studenten begeleiden bij hun leerproces? Dien dan een stageplaats of thesisonderwerp in bij Jacqueline van Leeuwen. De inzendingen worden gebundeld tot een overzicht, dat FARO jaarlijks naar het hoger onderwijs verspreidt. Nieuwe onderwerpen zijn welkom tot 15 april.

Wat leerde Loucka tot nu toe bij FARO?

“Bij FARO heb ik echt leren brainstormen. In het eerste jaar van onze opleiding leerden we meer over de techniek van het brainstormen, maar pasten we de theorie nooit toe op de praktijk. Door de tips van stagementor Jacqueline en de feedback van de deelnemers kon ik mijn brainstormvaardigheden verbeteren en verruimen. Ik leerde ook wat de valkuilen zijn en hoe ik daarop kan inspelen. Mijn achtergrondkennis over de cultureel-erfgoedsector was zeer beperkt maar naarmate mijn stage vorderde, werd ook mijn kennis daarover verbreed.”

Hoe ervaart Jarne de stage?

"Hoewel de stage digitaal is, voel ik me wel een collega bij FARO. We konden deelnemen aan verschillende vergaderingen en kregen kleine opdrachten. Ik krijg genoeg tijd en ruimte om te werken aan allerlei projecten en om mezelf, FARO en de sector te ontdekken. Daarbij leer ik om zelfstandig mijn dag in te plannen. Dat geeft me een bepaalde verantwoordelijkheid op het vlak van timemanagement. En dat is zeer leerrijk!"

En wat vindt stagementor Jacqueline?

"Stagiairs begeleiden is ook deze keer weer een boeiend avontuur. Deze jonge mensen kijken namelijk met een frisse blik naar de organisatie, naar de cultureel-erfgoedsector en naar mijn eigen werk. Ze stellen vragen waar ik zelf niet meer over nadenk, en dat is een boeiende confrontatie. Ik leer dus ook zelf veel bij. Zo ontdekte ik via hen het belang van een 'teaser' bij een brainstorm en nieuwe technieken om online te vergaderen."

Kortom ...

Een stage kan een echte win/win betekenen voor alle partijen. Hoe dat precies in zijn werk gaat, leest u op deze pagina van FARO's Erfgoedwijzer.

Overtuigd? Dien dan zeker een stageplaats in voor de FARO-lijst. De studenten zullen u dankbaar zijn!

Jacqueline van Leeuwen